פרס קוולי

פרס קוולי לפרופ' יעקב סגיב

07.09.2022

עבודתו של פרופ' סגיב חוללה מהפכה בשדה המחקר של פני השטח והובילה ליישומים המעצבים את חיי היומיום של כולנו – ממכשור רפואי ועד מחשבים, טלפונים סלולריים ומצלמות

הינך נמצא כאן

בטקס חגיגי באולם הקונצרטים של אוסלו הוענק אמש פרס קוולי לשנת 2022 בתחום מדעי הננו לפרופ' יעקב סגיב – הישראלי הראשון הזוכה בפרס יוקרתי זה. פרופ' סגיב מהמחלקה לכימיה מולקולרית ולמדע חומרים זכה בפרס על "עבודתו החלוצית בתחום ההתארגנות העצמית של חד-שכבות מולקולריות על-גבי משטחים מוצקים אשר מאפשרת לשלוט ולהשפיע על תכונות פני שטח". פרס קוולי בסך מיליון דולר מוענק אחת לשנתיים על-ידי קרן קוולי והאקדמיה הנורווגית למדעים על הישגים בחקר ה"גדול" (אסטרופיסיקה), ה"קטן" (מדעי הננו) וה"מורכב" (מדעי המוח). פרופ' סגיב חולק את הפרס עם הפרופסורים ג'ורג' ויטסידס מאוניברסיטת הרווארד, דוד אלארה מאוניברסיטת פנסילבניה וראלף נוזו מאוניברסיטת אילנוי.

לפי אתר הפרס, עבודתם של ארבעת חוקרים אלה חוללה מהפכה בשדה המחקר של פני השטח והובילה ליישומים המעצבים את חיי היומיום של כולנו – ממכשור רפואי ועד מחשבים, טלפונים סלולריים ומצלמות. עוד נכתב על הישגיו המדעיים של פרופ' סגיב באתר הפרס: "בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, במהלך מחקר בתר-דוקטוריאלי במכון מקס פלאנק לכימיה ביו-פיסיקלית בגטינגן שבגרמניה, הניח פרופ' סגיב את היסודות לתחום המחקר שלימים ייקרא 'התארגנות עצמית של חד-שכבות מולקולריות...' בעשורים הבאים המשיך פרופ' סגיב לחקור במכון ויצמן את תכונותיהם של ציפויים מולקולריים אלה ופיתח שיטה להרכבה מולקולרית שכבה אחר שכבה, ממברנות לחישה אלקטרו-כימית ושיטות שונות ליצירת ננו-הדפסים כימיים".

אבני הבניין: מולקולות – סיפור חייו של פרופ' סגיב באתר הפרס.

 

שתף

פרופ' יעקב סגיב