"תוקד", תרופה לטיפול בסרטן הערמונית מבית מכון ויצמן למדע, אושרה לשיווק באירופה

הטיפול שאושר לשימוש ב-31 מדינות באירופה, זמין כיום כבר בגרמניה ובאיטליה ובנוסף בישראל ובמקסיקו

הינך נמצא כאן

הרשות האירופית לתרופות (EMA) אישרה לחברת "סטבה ביוטק" (Steba) לשווק את התרופה "תוקד" (Tookad) לטיפול בחולי סרטן הערמונית בשלבים מוקדמים. התרופה פותחה על בסיס מחקרים של מדעני מכון ויצמן למדע. בעקבות האישור הרגולטורי, נערכים כיום טיפולים בתרופה במרכזים רפואיים מובילים בגרמניה ובאיטליה ובקרוב יהיה הטיפול זמין ב-31 מדינות באירופה. הטיפול מאושר כיום גם בישראל ובמקסיקו ומצוי תחת בחינה של רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA).

בכל שנה מתגלה סרטן הערמונית בקרב כ-365,000 גברים באירופה, וכ-77,000 מתים מהמחלה. עד 35% מהחולים מוגדרים כחולים ב"סיכון נמוך" או כאלה שנמצאים בשלבים מוקדמים של המחלה. סיכויי החלמה של חולים אלה טובים בהרבה מאשר חולים הנמצאים בשלב מתקדם של המחלה שבו כבר הופיעו בגוף גרורות סרטניות. למרות סיכויי ההחלמה הטובים, חולים אלה נאלצים להתמודד עם בחירה קשה: האם להסיר את הערמונית בשלמותה, הליך שעלול לחשוף אותם לבעיות בתפקוד המיני ובהפרעות במתן שתן, או להיות במעקב פעיל בלבד, תוך סיכון שהמחלה תחמיר.

טיפול פוטו-דינמי מוכוון כלי דם (VTP) ב"תוקד" מציע פתרון חדש הכולל טיפול פולשני מינימלי. במסגרת הטיפול מסירים רק את האונה עם הרקמה הסרטנית תוך שמירה על שלמות ותיפקוד הרקמה הבריאה שמסביב ושמירה על איכות חיים נאותה של המטופל. הבטיחות והיעילות של טיפול ממוקד זה הודגמו בניסוי אקראי מבוקר ב-413 מטופלים ב-10 מדינות שתוצאותיו התפרסמו בכתב-העת המדעי The Lancet Oncology. הטיפול מצמצם את התקדמות הסרטן ואת הצורך בטיפול רדיקלי יותר, וכתוצאה מכך, מוביל לשימור תפקודי זקפה ושתן ברובם המכריע של החולים שטופלו.

הטיפול הפוטודינמי מוכוון כלי דם הומצא על-ידי פרופ' אביגדור שרץ, מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון ויצמן למדע, ופרופ' יורם סלומון (2017-1941), מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון. הטיפול עבר התאמה לשימוש קליני באמצעות שיתוף פעולה נרחב עם "סטבה ביוטק", אשר לקחה על עצמה את הפיתוח הקליני ועברה בהצלחה ניסויים קליניים שלב 3.

"תוקד" היא נגזרת של מולקולת כלורופיל המצויה בחיידקים ימיים המבצעים פוטוסינתזה (בקטריוכלורופיל). כאשר היא מוחדרת בעירוי לווריד, התרופה יוצרת קומפלקס עם החלבון אלבומין המצוי בסרום הדם, והיא נשארת במחזור הדם למשך שעות ספורות עד שהיא מפונה מהגוף. טרם חשיפתה לאור, התרופה אינה פעילה; הקרנתה בלייזר תפעיל אותה, ותגרום לה להגיב עם החמצן שבדם ליצירת רדיקלים של חמצן וחנקן חמצני. נוכחות הרדיקלים מעוררת שרשרת תהליכים המובילה לחסימה של כלי הדם של הגידול ולהרס תאיו, ובתוך כמה שעות – למיגור הגידול. התוצאה: טיפול יעיל ביותר עם תופעות לוואי מצומצמות, ללא סוגיות ארוכות-טווח הקשורות ברעילות התרופה עצמה או ביכולת לבחור בהמשך דרכי טיפול אחרות.

החשיפה לאור מתבצעת באמצעות סיבים אופטיים דקים המחוברים להתקן לייזר, אשר מוחדרים לרקמת הערמונית בסיוע שיטות דימות מדויקות. במתווה הטיפולי המאושר כיום, אפשר לבצע את הפרוצדורה כולה בהליך אשפוז-יום הנמשך כ-90 דקות. המטופלים משתחררים כמה שעות עד יום לאחר הטיפול, ויכולים לחזור לפעילות רגילה בתוך כמה ימים, ללא תופעות לוואי או עם תופעות לוואי קלות בלבד, שאינן בנות השוואה עם תופעות הלוואי שמתעוררות לאחר הסרת הערמונית בניתוח או בהקרנות. טכנולוגיה חדשנית זו מאפשרת לטפל, תוך פולשנות מזערית, בחולים שאובחנו עם סרטן הערמונית בשלב מוקדם.

בשנים האחרונות, ערכה חברת "סטבה ביוטק" ניסויים קליניים נרחבים ומוצלחים בטיפול בסרטן הערמונית בבתי חולים מובילים באירופה ובאמריקה הלטינית וכן בארצות הברית במרכז הרפואי סלואן-קטרינג בניו יורק. מאות גברים נרפאו הודות לטיפול או זכו בשליטה טובה יותר על התקדמות המחלה, תוך דחיית הצורך בטיפולים רדיקליים, על השפעותיהם השליליות על תפקודי זקפה ושתן.

חברת "ידע", זרוע היישומים של מכון ויצמן למדע, העניקה רישיון גלובלי ובלעדי לטכנולוגיה ל"סטבה ביוטק" המייצרת ומשווקת את "תוקד". החברות "ידע" ו"סטבה ביוטק" שיתפו פעולה בפיתוח הטיפול במשך יותר מ-20 שנה, וממשיכות לשתף פעולה גם כיום בבחינת יישומים נוספים לתרופה.

לקבלת מידע נוסף, תמונות ולתיאום ראיונות:
משרד הדובר - מכון ויצמן למדע
08-9343856 news@weizmann.ac.il

שתף