הריון בסיכון

התגובה החיסונית של נשים הרות לנגיפי אר-אן-אי עלולה לפגוע בהתפתחות המוח של העובר

אילוסטרציה

האם זיהום נגיפי במהלך ההיריון עלול לסכן את העובר – אף אם הוא עצמו כלל אינו נדבק בנגיף? ממחקר חדש של מדעני מכון ויצמן למדע עולה כי התגובה החיסונית של נשים הרות לנגיפי אר-אן-אי עלולה לפגוע בהתפתחות המוח של העובר. משפחת נגיפים זו כוללת, בין היתר, נגיפי שפעת, קורונה, חצבת ואבולה.

ידוע כי זיהום נגיפי במהלך ההיריון עלול להגדיל את הסיכון לסכיזופרניה, לאוטיזם או להפרעות התפתחויות ונפשיות אחרות בצאצאים. עם זאת, עד כה לא היה ברור אם התפתחות המוח של העובר עלולה להיפגע כתוצאה מהנגיף עצמו או אולי דווקא מהתגובה החיסונית של האם לנגיף. פרופ' מיכל שוורץ מהמחלקה לנוירוביולוגיה וחברי קבוצתה, בשיתוף עם קבוצתו של פרופ' עידו עמית מהמחלקה לאימונולוגיה, ראו בעבר כי נוכחות משמעותית במוח של אינטרפרון-בטה, חלבון המשמש, בין היתר, קו הגנה ראשון נגד זיהום נגיפי ביונקים, עלולה לפגוע במיקרוגליה – תאי המערכת החיסונית הנמצאים במוח. מכיוון שתאים אלה ממלאים גם תפקיד חשוב בהתפתחות המוח העוברי, החוקרים שיערו כי ייתכן שקיים קשר בין תגובה חיסונית של נשים הרות לזיהומים נגיפיים ובין הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בצאצאים. כדי לבחון זאת, החוקרים הדביקו במחקר הנוכחי עכברות בהיריון במולקולות אר-אן-אי סינתטיות המדמות זיהום בנגיפי אר-אן-אי, וראו כי תאי המיקרוגליה של הגורים שנולדו התנהגו באופן שונה מאלו של עכברים רגילים.

כדי להבין אם השפעה זו נגרמה ישירות בשל המולקולות הסינתטיות או אולי באופן עקיף כתוצאה מהתגובה החיסונית של האמהות, הדביקו החוקרים קבוצה של עכברות בהיריון, במולקולות המדמות את הנגיף ובו-בזמן גם נתנו להן נוגדנים המבטלים את תגובת האם לנגיף, כלומר נוגדן לאינטרפרון-בטה. בהתאם להשערת החוקרים, חסימת האינטרפרון-בטה צמצמה את ההשפעה השלילית על המיקרוגליה במוחות של הוולדות. כדי לחזק את הממצאים עוד יותר, הזריקו המדענים לקבוצה נוספת של עכברות בהיריון, במקום את המולקולה המדמה את הנגיף, רק את החלבון אינטרפרון-בטה, כלומר רק את חלבון התגובה לנגיף. התוצאה: תאי המיקרוגליה במוחם של הגורים נפגעו בדומה לפגיעה בהם בניסוי עם המולקולה המדמה את הזיהום הנגיפי עצמו. יתרה מכך, בגורים עצמם נראתה התנהגות לא תקינה הדומה להתנהגות עכברים הסובלים מהפרעות נוירו-התפתחותיות, והודגמה פגיעות-יתר לעקה בהשוואה לגורים שנולדו לאמהות שלא היו חשופות לרמות גבוהות של אינטרפרון-בטה.

ממצאים אלה מראים כי גם אם העובר עצמו אינו נחשף לנגיף, תאי המיקרוגליה במוחו עלולים לספוג נזק כתוצאה מכך שהאם מפרישה אינטרפרון-בטה בתגובה לנגיף.

אומרת פרופ' שוורץ: "מחקרים עתידיים ימצאו אולי דרכים להגן על העובר מתגובתה החיסונית של האם לזיהום הנגיפי. עד אז, רצוי שנשים יישמרו מזיהומים נגיפיים במהלך ההיריון".

את המחקר ביצעה ד"ר הילה בן-יהודה מהמחלקה לנוירוביולוגיה בעזרת חברים לשעבר משתי קבוצות המחקר, אשר כללו את ד"ר אלכסנדר קרצר מהמחלקה לנוירוביולוגיה וד"ר אורית מטקוביץ'-נתן ועמית ספינרד מהמחלקות לנוירוביולוגיה ולאימונולוגיה.