סימן שאתה צעיר

מימין: ד"ר ולרי קריז'נובסקי, ד"ר הילה גל, ענת בירן, יוסי עובדיה, מירב פרלמוטר, עדי שגיב, ד"ר נועם פלפל ורעות יוסף. עזרה ראשונה
מקובל לקשר את הזיקנה לסימנים החיצוניים שלה, כמו קמטים ושיער לבן, אך רוב תהליכי ההזדקנות אינם נראים לעין, אלא מתרחשים בתוך רקמות ואיברים. אחד מתהליכים האלה, הקרוי הזדקנות תאית, מתרחש כאשר התא אינו מת, אך מפסיק להתחלק. הבנה טובה יותר של עצירה מסוג זה יכולה בעתיד לעזור לשמר את ה"נעורים" של הרקמות על מנת למנוע סרטן או ניוון של איברים, או לטפל במחלות הקשורות לזיקנה.

מהו תפקידה הטבעי של ההזדקנות התאית בגוף? מה גורם לתאים מזדקנים להצטבר בגופנו עם הגיל? האם ניתן למנוע הזדקנות, או לפחות לסלק מגופנו ביעילות את התאים המזדקנים? אלה הן חלק מהשאלות הנחקרות במעבדתו של ד"ר ולרי קריז'נובסקי, במחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא במכון ויצמן למדע.

במחקרו הבתר-דוקטוריאלי, שביצע במעבדת קולד ספרינג הרבור שבניו-יורק לפני שהגיע למכון, גילו ד"ר קריז'נובסקי ועמיתיו, כי הזדקנות תאית ממלאת תפקיד הרבה יותר פעיל בריפוי ובמניעה של מחלות משמקובל היה לחשוב. כך, למשל, גידולים סרטניים מצטמקים בהשפעת תרופות לא רק מפני שתאים סרטניים מתאבדים, אלא גם כי במספר גובר של תאים אלה מתחולל תהליך הזדקנות.

יתר על כן, ד"ר קריז'נובסקי גילה לראשונה, כי הזדקנות תאית חיונית למניעת מחלה בכבד. כאשר תאי הכבד נפגעים עקב זיהום נגיפי, מחלה, או שתיית יתר של אלכוהול, מופעלים תאים הקרויים פיברובלסטים, אשר מתרבים על מנת לתמוך בשיקום הכבד באמצעות יצירת "פיגומים" להתחדשות הרקמה. ד"ר קריז'נובסקי מצא, כי השיקום מסתיים כאשר הפיברובלסטים מזדקנים, מפסיקים להתרבות, ובכך מאפשרים את החזרת הרקמה למצב הבריא. ההזדקנות חיונית למניעת נזק אחר הקרוי פיברוזיס: יצירת יתר של רקמת צלקת על-ידי פיברובלסטים, אשר עלולה כשלעצמה לגרום שחמת הכבד – גורם מוות נפוץ בעולם המערבי.

ד"ר קריז'נובסקי גילה בהמשך, כי שלב חיוני נוסף בתחזוקה של רקמות בריאות הוא פינוי התאים המזדקנים מהגוף. כשמדובר בכבד, נכנסים בשלב זה לתמונה תאים חיסוניים "רוצחים" מסוג NK, אשר מסלקים את הפיברובלסטים שהזדקנו. אם הסילוק אינו נעשה כראוי, או אם הפיברובלסטים אינם מזדקנים כלל, עלול הדבר לגרום נזק לכבד. אומר ד"ר קריז'נובסקי: "הזדקנות תאית היא עזרה ראשונה לרקמה פגועה, מעין חסם עורקים. אך בדיוק כפי שחוסם עורקים גורם נזק אם לא מסירים אותו בזמן, כך גם תאים מזדקנים, שאינם מסולקים כנדרש, מפרישים חומרים דלקתיים הגורמים נזק לרקמות לאורך זמן". במחקר שביצע במכון, חשף ד"ר קריז'נובסקי את המנגנונים שבאמצעותם מסולקים התאים המזדקנים. הוא זיהה את הקולטנים על פני השטח של התאים המזדקנים אשר עוזרים לזהותם באמצעות תאי NK, וכן את המנגנון שבאמצעותו הורגים תאי NK את התאים המזדקנים: חלבון המחורר חור בקרום התא, וכך מאפשר את כניסתו של חלבון אחר ההורג את התא.

באמצעות תרופה המבוססת על מנגנונים אלה ניתן יהיה אולי, בעתיד, למנוע את הפיברוזיס של הכבד או של איברים נוספים, ולטפל במחלות הקשורות לזיקנה, כמו דלקות פרקים מסוימות וסתימת עורקים, בהם מעורבים תאים מזדקנים. התרופה תסלק תאים מזדקנים שאינם מסולקים כראוי באופן טבעי.

תרופה מסוג זה עשויה גם להוביל לטיפול מונע בסרטן. בשנים האחרונות גילו מדענים, כי הזדקנות תאית היא אחד התהליכים הטבעיים אשר עוצרים את היווצרות הגידול הסרטני בשלביו המוקדמים. כנראה, מסיבה זו, ישנו מספר רב של תאים מזדקנים ברקמות קדם- סרטניות, כמו נגעים שיכולים להפוך עם הזמן למלנומה. סילוקם היעיל של תאים אלה מהגוף עשוי למנוע את הפיכתם של גידולים קדם-סרטניים לסרטן.

ובעתיד הרחוק עוד יותר, ייתכן שילמדו המדענים לסלק תאים מזדקנים מרקמות כדי לדחות את הזדקנות הגוף ולשמר את בריאותו.

בעבודת הדוקטורט שלו, באוניברסיטה העברית בירושלים, חקר ד"ר קריז'נובסקי את גורלם של תאים בהתפתחות העוברית. אך ההתעניינות בגורל התא במובן הרחב יותר הביאה אותו לקצה השני של תהליך החיים: הזדקנות תאית.

הוא נולד באוקראינה, ואת לימודיו התחיל באוניברסיטת קורסק שברוסיה, בפקולטה לרוקחות. כאשר עלה ארצה עם הוריו בשנת 1991, המשיך את הלימודים באוניברסיטה העברית. לאחר מכן, החל משנת 2005, ביצע מחקר בתר-דוקטוריאלי במעבדת קולד ספרינג הרבור שבניו-יורק, עד שהצטרף לסגל מכון ויצמן בשנת 2010.

ד"ר קריז'נובסקי גר ברחובות עם אשתו רגינה ובנותיהם מאיה ומיקה. בזמנו הפנוי הוא נהנה מקריאת ספרים, במיוחד על תיאוריות ופסיכולוגיה של הכלכלה.
אנסטסיה סורינוב, י"א, אורט הנרי רונסון, אשקלון