צעד לאחור, שניים לפנים

איך מתפשט סרטן המעי הגס?

מדעני המכון הראו, שבשלבים המאוחרים של סרטן המעי הגס מאמצים תאי הגידול תבנית ביטוי גנים הדומה לזו של תאי גזע מהמעי, ובכך יוצרים את התנועה התאית הנחוצה ליצירת גרורות.
פרופ' אברי בן-זאב. חזית ההתפשטות

התבטאותם של גנים מסוימים – המניעים את התפשטותם של גידולים סרטניים בשלבים המוקדמים של המחלה – נבלמת בהמשך. זוהי פעולה הנחוצה להמשך התקדמות מחלת הסרטן. פרופ' אברי בן-זאב, מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא במכון ויצמן למדע, הראה שבשלבים מאוחרים של סרטן המעי הגס, תאי הגידול הסרטני לוקחים צעד גדול לאחור, כך שחלק מתבניות ביטוי הגנים שלהם דומות באופן מובהק לאלה של תאי גזע בריאים במעיים.

סרטן המעי הגס הופך קטלני ברגע שהסרטן מתפשט לאיברים אחרים בגוף, ובמיוחד לכבד. פרופ' בן-זאב וחברי קבוצתו גילו בעבר מוטציה, המצויה ב-80% ממקרי סרטן זה, אשר מובילה לביטוי מוגבר של גן הקרוי L1 – במיוחד בתאים הנמצאים בחזית התפשטות הגרורות. המחקר הנוכחי, שהחל עקב השאיפה להבין את משמעותו של ביטוי גן זה, הוביל את קבוצת המחקר להתעמק בגן אחר – הקרוי SMOC-2 – אשר לו השפעות מרחיקות לכת על התפשטות גרורות לכבד.
המדענים חקרו בעכברי מודל את תפקידו של גן זה בתהליך יצירת גרורות של סרטן המעי הגס בכבד. הם מצאו, ש-L1 גורם לביטוי מוגבר של הגן SMOC-2 בתאים יוצרי הגרורות. בהמשך הם העלו באופן מלאכותי את רמת ה-SMOC-2 בתאי סרטן המעי הגס שמקורם בבני-אדם. כתוצאה מכך גברה הפעילות המובילה להתפתחות גרורות. מנגד, בלימתו של גן זה עיכבה את יצירת הגרורות.

אך מהו תפקידו של גן זה? SMOC-2 מקודד לחלבון שמפרישים התאים, והוא מסייע לתנועה מוגברת של התא. מולקולה זו, ככל הנראה, מסייעת לתאי גזע מתמיינים להתנתק משכניהם בתחתית "שקערוריות" המעי, ולנוע מעלה לכיוון חלל המעי. בנוסף, נראה כי באמצעות הפעלת SMOC-2 בתאי סרטן המעי יכולים התאים "לעזוב את הבית", ומתאפשרת התנועה התאית הנחוצה ליצירת גרורות. "מחקר זה", אומר פרופ' בן-זאב, "תומך ברעיון שייתכן שככל שהסרטן מתפתח, חלק מתאיו מאמץ תבנית של ביטוי גנים הדומה לזו של תאי גזע מהמעי". מחקר נוסף שבוצע במעבדתו של פרופ' בן-זאב, אשר התמקד ביחסי הגומלין בין SMOC-2 לבין גנים אחרים, הראה שתאי סרטן גרורתי ממעי האדם אכן אימצו תכונות אחדות של תאי גזע רגילים של המעי.

פרופ' בן-זאב מקווה, שמחקר עתידי יצביע על דרכים אפשריות להתערבות בפעילותם של גנים כמו SMOC-2, ולבלימת תהליך התפשטות הגרורות. "בנוסף", הוא אומר, "תבניות הביטוי של SMOC-2 עשויות לשמש כסמן יעיל ואמין לזיהוי מוקדם של גרורות סרטן המעי הגס בבני-אדם".

בכל שנייה נוצרים 20,000 תאי מעי חדשים בגוף האדם.