עכשיו, ברעש

תרבות-אמנות-ספרות
16.05.2019

מדור אמנות - המכון, גיליון 95

כרמי דרור, ״קרקטרס״

רעש הוא, בדרך כלל, אות לא רצוי, שמתחרה באות המידע הרצוי. מדובר במאבק מתמיד שמתחולל בסביבתנו הטבעית ובמערכות טכנולוגיות שונות.

פעם גובר המידע הרצוי, פעם הרעש. רעש מחולל לעתים רחש או זמזום במערכת שמע, "שלג" על מסך המכ"ם, או מעין "שברים מהירים ודינמיים" במצלמה דיגיטלית. שטף המידע שמסתער עלינו ללא הרף מלווה באותות רעש שלא אחת מפריע לנו להתרכז ולחשוב ביעילות.

כרמי דרור, Sungazing

הסדרה שיבושים של מאיה סמירה (2013) נוצרה כתוצאה משיבוש שחל בתהליך ההעברה של קובצי צילומים דיגיטליים. הרעש האלקטרוני השתלט על אותות המידע, "שבה" אותם, תוך שהוא מניח לפיקסלים בודדים למחוק חלקים מהדימוי שהפך לכמעט מופשט, תוך שהוא מציע פרשנות משלו למידע המקורי, הנעלם.

התצלום הקרוי Sungazing של כרמי דרור  (2018), נוצר בתהליך עיבוד מידע שנועד לבניית מודל דיגיטלי תלת-ממדי מתוך דימוי מצולם: אדם יושב על ספסל ופניו אל השמש. גם כאן, רעש – שמקורו באור הבוהק והמסנוור של השמש - שיבש את תהליך עיבוד המידע. סדרת הקולאז'ים הדיגיטליים השתקפויות של מאיה סמירה ( 2018 )מציעה, לפחות למראית עין, יותר מדי מידע. דימויים אלה מורכבים מצילומים שבוצעו בחופי תל-אביב-יפו. מצלמתה של סמירה מתמקדת במרכיבים אופייניים מחופי העיר: חול ים, שמשיות, אנשים ובניינים על קו החוף. כל אלה עוברים הכפלה, פירוק וחיבור מחדש, כך השילוב המחודש בין רעש למידע מציע מציאות (או תמונת עתיד) אלטרנטיבית.

מאיה סמירה, ״שיבושים״

בסדרה קרקטרס (2018-2017 ), מגישה כרמי דרור נתזים של מידע, שנדמים כאותיות בשפה לא ידועה. למעשה, אלה אותות אור שפגעו במים בתנועה – והוחזרו, מלווים באותות רעש, אל עין המצלמה. מצד אחד,נדמה שיש כאן מסר, ומצד שני, ברור שהרעש המלווה כל כך דומיננטי, עד שאין לנו שום דרך מעשית לחלץ ממנו את המידע.

כרמי דרור חיה ועובדת בתל-אביב. היא בעלת תואר ראשון בצילום מ"בצלאל" ומה"קופר יוניון", ניו-יורק. עבודותיה הוצגו בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בישראל, וכלולות באוספים פרטיים. היא מרצה ב"בצלאל", ומאמר על עבודתה, מאת אלינור דרזי, פורסם ב"שירת המדע 2019".

 

 מאיה סמירה חיה ויוצרת בישראל ובארה״ב. היא בעלת תואר ראשון במדעי הרוח מ"מנשר" ומהאוניברסיטה הפתוחה, ותואר שני באמנות מהמכון לאמנות בסן-פרנסיסקו. זכתה בפרס על-שם כריסטופר קופולה, בפרס מטעם LG ובפרס "אאוטסט" לאמן הווידיאו של "צבע טרי". עבודותיה הוצגו בתערוכות בארץ ובארה"ב, בין היתר במוזיאון סנטה-קרוז בקליפורניה, מוזאון חיפה לאמנות עכשווית, מוזיאון פתח-תקווה ומוזיאון ישראל בירושלים . הציגה כמה תערוכות יחיד בארץ. עבודות וידיאו שלה הוקרנו בביאנלה בוונציה ובכיכר טיימס בניו-יורק.

אוצר: יבשם עזגד                   

מאיה סמירה, "השתקפויות"

שתף