הוצא מהקשרו

הוצא מהקשרו

תרבות-אמנות-ספרות
06.09.2020

מדור אמנות - מתוך "המכון", גיליון 100

הוצא מהקשרו

צילום מיצב שצורף באחרונה לתערוכה "קשר עין" המוצגת בבניין הפקולטה לפיסיקה. בעבודה זו מדגים גיא און, בוגר התוכנית לתואר שני ב"בצלאל", כיצד אפשר ליצור דימוי מצולם כמעט ללא חומר תומך. העבודה מבוססת על צילום דיגיטלי שמודפס באמצעות מדפסת לייזר על-גבי נייר שנמס במים, כך שעל- פני המים נותר החומר שמרכיב את הדימוי בלבד, ללא חומר תומך. 

בעבודה אחרת, שמצויה עדיין בתהליך פיתוח, משתמש און במדפסת אולטרה-סגול שמדפיסה את הדימוי על-גבי שכבת פולימר הצפה על-פני המים. בדרך זו, 99% מהפולימר הצף הוא החומר שמהווה את המידע החזותי (פיקסלים, צבעים), ורק אחוז אחד הוא חומר תמך. כך אפשר ליצור מעין "יריעות" של דימוי שאפשר למתוח אותן – בין היתר - על חלקי גוף שונים (לרבות מסכות פנים). בדרך זו, דימוי הגוף המצולם "מוצא מהקשרו", ומציע דיון על יחסי הגומלין המתעתעים לעתים בין האובייקט לדימויו.

ההדגמה הנראית בתמונות המיצג של און, היא, למעשה, שלב ראשון בסולם המשמעויות שהיא עשויה להציע לנו בעתיד. בין היתר, אפשר לחשוב על דימוי של פני אדם מסוים, שאפשר להצמידו – כמעין מסיכה לפניו של אדם אחר. בדרך זו, אומר און, אפשר יהיה להימנע ממערכות של זיהוי פנים שמוצבות במקומות שונים בעולם.

תהליך הפיתוח של הטכנולוגיה הצילומית-כימית בוצע בסיוע צוות המעבדה של פרופ' שלמה מגדסי באוניברסיטה העברית בירושלים.

שתף

הוצא מהקשרו