מדור ידידים - דצמבר 2020

ידידים
06.12.2020

מתוך "המכון", גיליון 101

שתף

לחיי התחלות חדשות

חברי אגודת הידידים של מכון ויצמן למדע נפגשו להרמת הכוסית המסורתית לרגל ראש השנה – אך הפעם, בשל הנחיות הקורונה, נערך האירוע אונליין, והיין הגיע לבתי הידידים במשלוח מיוחד.

נשיא המכון, פרופ' אלון חן, דיבר באירוע על התחלות חדשות: "החיפוש המתמיד אחר התחלות נמצא בבסיס העשייה של המכון; בחינה בעין ביקורתית את האתמול והליכה לעבר העתיד עם שאלות חדשות..." עמיר שאלתיאל, יו"ר WeizmannVibe – מועדון דור ההמשך של אגודת הידידים – ביטא את הגעגוע של החברים לאירועים מרובי משתתפים ולשגרה המבורכת, ויעל גורן-וגמן, מנכ"לית האגודה, ציינה שהקורונה נתנה משנה תוקף לחברות באגודה ולצורך בתרומה למען מחקר מדעי שאליו נשואות בשעה זו עיני העולם כולו. אברהם ביגר, חבר המועדון המדעי, בירך את ידידי המכון לקראת השנה החדשה ושיבח את החברים על הירתמותם למען המדע.

האירוע הסתיים בהופעה של היוצר אמיר דדון ששר כמה משיריו המוכרים, באיחולי שנה טובה ובהרמת כוסית.

 

מכשיר פקס - הדור הבא

ועדת התרומות של מועדון Weizmannvibe התכנסה בסוף אוגוסט לשמוע כיצד מתקדמים מחקריהם של ד"ר רביד שטראוסמן וד"ר איתי תירוש, שהתחדשו השנה במכשיר "פקס".

לא מדובר בפקסימיליה של שנות ה-80 , אלא ב-FACS – ראשי תיבות של Fluorescence Activated Cells Sorting – שיטה חדשנית למיון אוכלוסיות תאים. בשיחה המקוונת הדגימו המדענים כיצד פועלת המערכת וכיצד היא מקדמת משמעותית את יכולות המחקר שלהם בתחום הסרטן.

חברי הוועדה זכו להצצה לנבכי מעבדות המכון ולניסויים המדעיים הנערכים בהן ולמדו כיצד מכשיר זה, שנתרם על-ידי המועדון, מסייע במציאת תשובות לשאלות המעסיקות את המדענים. ד"ר שטראוסמן וד"ר תירוש הודו לחברי WeizmannVibe, וד"ר שטראוסמן הוסיף: "המכשיר מאפשר לנו לייעל את המחקר המדעי ולעוף גבוה עם הרעיונות שלנו".

FACS

 

נסו זאת בבית

המשפחות של ידידי המכון זכו במהלך תקופת הסגר לסדנאות זום מדעיות לכל המשפחה, בשיתוף מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן. 

הסדנה הראשונה "לגימות מדע", בהנחייתה של ורד שפירא (בתמונה), לקחה את המשתתפים למסע מדעי היסטורי בעקבות משקאות אהובים. הם למדו מה הופך את המים לנוזל כה מיוחד, מה הקשר בין בקבוק גזוז להתפרצות הר געש ומה מעניק לתה הירוק את צבעו וענו על שאלות מסקרנות נוספות. בנוסף, המשתתפים ביצעו ניסויים מדעיים ביתיים שהדגימו את החומר הנלמד.

בסדנה השנייה "הכל על הקול", תמר לוי ואדם רבד סיפקו למשפחות חוויה אקוסטית ייחודית, שבמהלכה למדו על תופעות פיסיקליות בעולם המוסיקה ובנו כלי נגינה מחומרים ביתיים תוך כדי למידה על קול וצלילים.

המשתתפים שאלו שאלות, שיתפו מניסיונם וזכו להעשרה מדעית שהייתה מלווה בכיף וביצירה. בסדנאות נצפו גם מפגשים מרגשים של סבים, סבתות ונכדים שלא התראו זמן רב בשל הנחיות הקורונה. 

נסו זאת בבית

 

האב המייסד

ידידי המכון נפגשו לשיחה אינטימית אונליין עם ההיסטוריונים פרופ' יהודה ריינהרץ ופרופ' מוטי גולני, מחברי הספר "האב המייסד", שיצא באחרונה בהוצאת עם עובד ובו נחשפים בין היתר צדדים מוכרים פחות בחייו של ד"ר חיים ויצמן, הנשיא הראשון של מדינת ישראל ושל המכון.

פרופ' ריינהרץ סיפר על ציוני דרך בהיסטוריה שאפשרו לד"ר ויצמן לקדם את החלום הציוני וקבע כי למעשה "לא הייתה הצהרת בלפור! היה מכתב שנכתב מבלפור ללורד רוטשילד... אבל ויצמן הצליח לשכנע את ממשלות בריטניה בשלושים השנים שלאחר המכתב שזו למעשה הצהרה. הוא קבע זאת". הידידים גילו גם פרטים מפתיעים על בריאותו, על אהבתו לנשים, על קשריו המשפחתיים ועל יחסיו עם ראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון.

חיים ויצמן

שתף