מדור ידידים - מארס 2021

ידידים
09.03.2021

מתוך "המכון", גיליון 102

2020 במראה האחורית של F-35

חברי אגודת הידידים נהנו בסוף דצמבר מאירוע סיכום שנת 2020 . המטרה: להשאיר את 2020 במראה האחורית ולהסתכל קדימה בהתרגשות ל-2021.

נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' אלון חן, סיפר על שנתו הראשונה בתפקיד וכיצד נרתמו מדעני המכון למשימה הגלובלית של המאבק בנגיף. פרופ' חן הדגיש עד כמה העשייה והשותפות של ידידי המכון תורמות ליכולתו להמשיך ולהיות פורץ דרך ולהוות דוגמה למצוינות עולמית במדע.

אורח הכבוד של הערב היה מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, שסיפר על האתגרים שעימם מתמודד חיל האוויר, על ההזדמנויות האסטרטגיות שנפתחו בעקבות הסכמי השלום עם מדינות המפרץ, על העסקה למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות ועל שימור היתרון האיכותי של ישראל: "לא ירחק היום שבו נראה אימונים משותפים עם חילות האוויר במפרץ. לפני שנה כבר טסנו באימון ביוון עם חיל האוויר של האמירויות. זה יחזק את היציבות האזורית".

הדבר היחיד שמנע מהערב להיות מושלם היה העובדה שהוא התקיים בזום ואי-אפשר היה לחבק ולהגיד תודה אישית לידידים על השותפות והחברות.

 

ערב של כוכבים

ידידי המכון זכו בדצמבר לערב של כוכבים. בתחילת הערב, מי מבין הידידים שהספיק להיכנס לזום שהתמלא עד אפס מקום בתוך דקות ספורות, זכה לחזות בתופעה קוסמית נדירה המתרחשת פעם ב-80 שנה – התקבצות של כוכבי הלכת צדק ושבתאי. 

בהמשך הערב, הצטרפו למפגש היוצרים והשחקנים של הסדרה "שעת נעילה" – דרמה ישראלית המתרחשת בזמן מלחמת יום הכיפורים. העונה הראשונה של הסדרה, ששודרה באחרונה ב"כאן 11 ", נמכרה לרשת השידור האמריקאית HBO וזמינה לצפייה בשירות הסטרימינג של הרשת תחת השם Valley of Tears.

במאי הסדרה, ירון זילברמן, סיפר כי נדהם מההשפעה הרבה שהייתה לסדרה הן בישראל והן בארה"ב ואמר כי היא העלתה את המודעות הציבורית לפוסט-טראומה. השחקנים ליאור אשכנזי וג'וי ריגר, כוכבי הסדרה, שיתפו בחוויותיהם מסט הצילומים, חלקו את מקורות ההשראה שמהם שאבו רעיונות לגילום הדמויות וענו על שאלות מהקהל. ליאור אשכנזי אף שיתף בתוכניותיו לעתיד ובסרט הביכורים שלו כבמאי – "זרים מושלמים".

אבי אדרי, חבר WeizmannVibe ומנכ"ל סינמה סיטי, דיבר מעט על מה שעובר על תעשיית הקולנוע בימים מאתגרים אלה וסיים בתקווה להגיע כבר לרגע שבו כולנו נוכל לחזור לבתי הקולנוע.

ערב של כוכבים

 

בין הסגרים

לאחר תקופה ארוכה שבה לא התראו פנים אל פנים, נערך בסוף נובמבר מפגש אינטימי של חברי WeizmannVibe, מועדון דור ההמשך של ידידי המכון, בבית וולפסון. במסגרת המפגש, שנערך בתנאי התו הסגול, נפגשו 20 מחברי המועדון עם אשת הקולינריה והטלוויזיה, אפרת אנזל, ששוחחה עימם על אוכל וקיימות, ועם פרופ' אסף אהרוני, מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון, שדיבר על הנדסה גנטית בצמחים.

במהלך המפגש, סיפרה אנזל לנוכחים על "קולינריה מודעת" ועל הצורך להקדיש רגע של מחשבה לפני שמכניסים אוכל לפה. "אנחנו לא יכולים לשנות את העולם, רק את עצמנו, וזה מתחיל בבחירות מודעות של מה אנחנו מכניסים לגוף שלנו. שנים רבות הייתה דיכוטומיה בין מה שנחשב לבריא ובין מה שנחשב לטעים – ואלה הם לאו דווקא דברים מנוגדים", אמרה.

פרופ' אהרוני סיפר למשתתפים על המחקר המתבצע במעבדתו ועל שימוש בהנדסה גנטית לייצור זני צמחים עמידים יותר ובעלי ערך מוסף. פרופ' אהרוני דיבר גם על פיטולון (Phytolon), חברת סטארט-אפ אשר הוקמה על בסיס טכנולוגיות של מדעני המכון ומפתחת פתרון חדשני שעשוי להגדיל מאוד את השימוש בצבעי מאכל טבעיים בתעשיית המזון.

 

עולם המחר

ידידי מכון ויצמן למדע נהנו בסוף נובמבר מהרצאה מרתקת של ד"ר אלעד בשט, בוגר המכון, שחקר במהלך לימודי הדוקטורט שלו במעבדתו של פרופ' אלדד צחור, מדוע הלב שלנו אינו יכול לרפא את עצמו. הממצאים שגילה עשויים להפוך לטיפול חדשני לשיקום שריר הלב לאחר התקפי לב. כיום, במסגרת מחקר בתר-דוקטוריאלי במכון לפתולוגיה מולקולרית בווינה, חוקר ד"ר בשט כיצד מגדלות סלמנדרות איברים לאחר פציעה. 

באירוע עלו שאלות מסקרנות שעד לא מזמן היו בגדר מדע בדיוני: האם נוכל בעתיד לגדל מחדש חלקים מהלב שלנו בדומה לדגי זברה? והאם נוכל להצמיח יד או רגל מבלי להפוך לאנשי לטאה? ד"ר בשט השיב על השאלות והציג עתיד אופטימי בכל הנוגע לגידול איברים ולהנדסת רקמות באופן שיאפשר לשפר את איכות החיים ואף להציל חיים.

עולם המחר

שתף