אחרי מות - פרופ' ניר פרידמן

דו"ח
09.06.2021

שתף

פרופ' ניר פרידמן

פרופ' ניר פרידמן מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע, הלך באחרונה לעולמו. פרופ' אורי אלון אומר לזכרו:

"בעל לעפרה גולני, מומחית לדימות ביולוגי במכון ויצמן, אב לשלושה ילדים ומחלוצי האימונולוגיה המערכתית. מחקריו של ניר שפכו אור חדש על הפרעות חיסוניות וסרטן והציגו התקדמות משמעותית באופן שבו אנו מבינים מחלות אוטואימוניות וסרטן גרורתי.

"ניר נולד ב-1968 בתל-אביב. במסגרת שירותו הצבאי בתוכנית 'תלפיות', השלים תואר ראשון בפיסיקה באוניברסיטה העברית בירושלים ב-1989. לאחר לימודי התואר השני באוניברסיטת תל-אביב, המשיך ניר ב-1996 לדוקטורט בפקולטה לפיסיקה במכון ויצמן. ב-2003 יצא למחקר בתר-דוקטוריאלי באוניברסיטת הרווארד, בהנחייתו של פרופ' שיאוליאנג סאני שיה, וב-2007 חזר לארץ והצטרף לסגל המחלקה לאימונולוגיה במכון.

"ניר שילב גישה תיאורטית של פיסיקה עם כלים ניסיוניים חדשניים של אימונולוגיה. הוא חקר את המערכת החיסונית תוך דגש על פעולתה כ'מערכת' – להבדיל מגישות המתמקדות ברמת התא או המולקולה. הוא התעניין בהתפתחות המערכת החיסונית בעוברים, בתפקידם של תאי T בסוכרת מסוג 1, במחלות אוטואימוניות ובמחלות אחרות, כולל סרטן, ותרם רבות להבנת מגוון הקולטנים של תאי החיסון המשותפים לאנשים שונים. הוא גם פיתח כלי מחקר חדשים הכוללים שיטת מיקרוסקופיה פלואורסצנטית המאפשרת לעקוב אחר התנהגותם של תאי חיסון בודדים בזמן אמת ושיטות מתמטיות לניתוח תכונות של תאי T והקולטנים שלהם. רבים מתלמידיו הקימו מעבדות עצמאיות בארץ ובחו"ל.

"ניר הוקיר מאוד את חיי הקהילה ואת קשרי הידידות בקמפוס ותרם לאווירה הבין-תחומית והשיתופית במכון, ובפרט זו השוררת בין הפיסיקאים ואנשי מדעי המחשב אשר פועלים בשדה הביולוגיה. עדין, אצילי ובעל איזון נפשי נדיר, היה לניר האומץ ללכת אחר נטיות לבו וללמוד את אחת המערכות הכאוטיות  והמורכבות ביותר – מערכת החיסון האנושית".

יהי זכרו ברוך.

שתף

אחרי מות - פרופ' ניר פרידמן