אחרי מות - פרופ' דן תופיק

דו"ח
09.06.2021

שתף

תגיות

פרופ' דן תופיק
פרופ' דן תופיק, סגן יו"ר המועצה המדעית וחבר המחלקה למדעים ביומולקולריים, הלך באחרונה לעולמו. פרופ' שראל פליישמן אומר לזכרו: 

"דני נהרג בתאונת טיפוס הרים בקרואטיה. הוא היה חוקר מוביל של אבולוציה מולקולרית ואנזימולוגיה ותרם רבות לייסוד התחום של אבולוציה מואצת במבחנה ולביסוסו. 

"הוא סיים את לימודי התואר הראשון לביוכימיה ב-1988. בראשית שנות ה-90, חקר נוגדנים קטליטיים כתלמידם של הפרופסורים זליג אשחר ומיכאל סלע מהמחלקה לאימונולוגיה. בשלהי שנות ה-90, יצא למחקר בתר-דוקטוריאלי בקיימברידג' בהנחיית פרופ' אלאן פרשט, שם פיתח את אחת השיטות הראשונות והשימושיות ביותר לאבולוציה של אנזימים במבחנה. ב-2001 הצטרף לסגל המכון. 

"דני העמיק את ההבנה של התהליכים האבולוציוניים שמעצבים את כלל החלבונים בטבע. הוא השכיל לרתום שינויים קטנים בחלבונים לשיפור התפקוד שלהם וגילה כי פעילויות צדדיות וחלשות של אנזימים טבעיים יכולות, בתהליך הדרגתי של שכלול, להיהפך לפעילויות החזקות והעיקריות שלהם. לצד זאת, גילה שחוסר היציבות של אנזימים מגביל מאוד את האפשרויות לשכלל פעילויות רצויות וכן הדגים איך ניתן להתגבר על קשיים אלה. תובנות אלה ואחרות עומדות בבסיס תחום הנדסת האנזימים ומאמריו פורצי הדרך צוטטו אלפי פעמים.

"בשנים האחרונות, החל לחקור את האירועים הראשונים שעיצבו את האבולוציה של החלבונים הקדומים. הוא הגיע לתובנות יוצאות דופן גם בתחום זה, למשל בתיארוך האנזימים הראשונים בטבע שניצלו את העלייה בריכוז החמצן האטמוספרי לפני כשלושה מיליארד שנים.

"דני הדריך עשרות חוקרים, יותר מ-15 מהם הקימו מעבדות עצמאיות בארץ ובחו"ל. הוא שיתף פעולה עם רבים אחרים ופעל ללא לאות בתוך המכון ומחוצה לו כדי לקדם מדענים צעירים ואוכלוסיות מוחלשות. מותו בטרם עת הוא טרגדיה עצומה למשפחתו ולחבריו במכון ויצמן וברחבי העולם".

יהי זכרו ברוך.

שתף

תגיות:

אחרי מות - פרופ' דן תופיק