מה קשור?

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.03.2008

מימין: פרופ' גדעון שרייבר ואיל קלי. קו ההגנה הראשון

ברפואה עושים שימוש נרחב באינטרפרון הטבעי לטיפול בכמה סוגי סרטן, אך למעשה, יעילותו צנועה למדי. כעת הצליחו מדעני מכון ויצמן למדע להנדס גירסה חדשה של אינטרפרון שיעילות פעילותו גבוהה פי 10  בהשוואה למולקולה הטבעית.

פרופ' גדעון שרייבר מהמחלקה לכימיה ביולוגית בחן כמה שאלות בסיסיות הנוגעות לאיטרנרפרונים, ובעיקר, איך מבצעים החלבונים האלה שתי פעולות שונות בתוך התא? (האינטרפרונים משמשים קו הגנה ראשון מפני נגיפים, אבל הם גם מעורבים בהפעלת "תוכנת מוות" שגורמת לתא פגוע לאבד את עצמו לדעת, כדי להימנע מנזק כולל לגוף). באחרונה עלה בידו לפתור את התעלומה: הוא מצא שסוגים שונים של פעילות נובעים מהדרך בה נקשר האינטרפרון לקולטן שלו. בהמשך זיהו פרופ' שרייבר וחברי קבוצת המחקר שלו את חומצות האמינו ואת האיפיונים המבניים המדויקים המשפיעים על הקישור.

הכרת מאפייני הקישורים השונים הובילה את המדענים לניסיון ליצור גירסאות שונות של אינטרפרון בעלות עוצמת קישור שונה וסוגים שונים של פעילות. כדי להשיג מטרה זו, הם שינו את הקישור שבין האינטרפרון לקולטן שלו, באמצעות החלפת חומצות אמיניות באתר המגע ביניהם. לאחר מכן הם בדקו את דרגת הקישור של גירסאות האינטרפרון השונות שהתקבלו במעבדתם. בדרך זו הצליחו ליצור מולקולת אינטרפרון הנקראת YNS הנקשרת לקולטן בעוצמה רבה וגורמת למוות תאים במבחנה ביעילות העולה פי מאה בהשוואה לאינטרפרון הטבעי. המדענים ביצעו ניסויים בעכברים שבהם הושתלו תאי סרטן שד אנושיים, ולאחר מכן טיפלו בהם באמצעות המולקולה החדשה. כך התברר, שמולקולת ה-YNS משמידה את התאים הסרטניים האלה ביעילות, בזמן שהאינטרפרון הטבעי אינו מצליח לעשות זאת.

חברת "ידע", המקדמת פיתוח יישומים רפואיים וטכנולוגיים על-בסיס המצאותיהם של מדעני מכון ויצמן למדע, הגישה בקשה לרישום פטנט על מולקולת ה-YNS. המדענים מקווים, שהאינטרפרון החדש יוכיח את עצמו בהשמדת תאים סרטניים בבני-אדם.

חמש הערות על אינטרפרון

• אינטרפרונים התגלו לראשונה לפני כ-50 שנה, וזוהו קודם כל כחלבונים המגינים על התא מפני מתקפת נגיפים.

• מדעני מכון ויצמן למדע מילאו תפקיד מרכזי בחקר האינטרפרונים, בפיענוח דרכי פעולתם, בבידוד הגנים שלהם, ובפיתוח היישומים הרפואיים שמתבססים עליהם. למשל, הם בידדו את הגן המקודד את אינטרפרון-בטא, ופיתחו שיטה חלוצית להפקת גירסה יעילה שלו בכמויות גדולות.

• סוגים שונים של אינטרפרונים משמשים היום לטיפול במחלות רבות, כולל טרשת נפוצה, דלקת כבד כרונית, הרפס וכמה סוגי סרטן, כגון לוקמיות ולימפומות מסוימות, מלנומה ממארת, סרקומה קפוזי   הקשורה לאיידס, ואחרות.

• אינטרפרונים מיוצרים היום על-ידי חברות תרופות רבות, והשוק העולמי בתחום זה מגיע למיליארדי דולרים.

• "רביף", תרופה מבוססת אינטרפרון שאושרה לשימוש נגד טרשת נפוצה ביותר מ-80 מדינות ברחבי העולם, פותחה הודות למחקר של מדענים במכון ויצמן למדע.