פירוק בונה

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.2006

ד"ר אורית קולט ופרופ' צבי לפידות. לשחרר את תאי הגזע

שיפוצניקים, העוסקים בתחזוקת מבנים , ידועים כמי שפועלים במקביל בכמה עבודות בעת ובעונה אחת. עכשיו מתברר, שגם תאים מסוימים העוסקים בתחזוקה מתאפיינים באותה תכונה.  צוות של מדענים ממכון ויצמן למדע, בראשות פרופ'  צבי לפידות מהמחלקה לאימונולוגיה,  גילה כי תאים חיסוניים העוסקים בתחזוקת רקמת העצם, ממלאים תפקיד מרכזי גם בחידוש מערכת הדם כחלק ממנגנוני החיסון והשיקום של הגוף. תגלית זו, העשויה להוביל, בעתיד, לחידושים בטכניקות של השתלת לשד עצם, וגם להבנה טובה יותר של מחלות דם ועצם, התפרסמה באחרונה בכתב העת המדעי Nature.

כל תאי הדם, לרבות סוגים שונים של תאים חיסוניים, נוצרים בחלל הפנימי של העצם, שבו ממוקם ופועל לשד העצם. בין התאים השונים המרכיבים את לשד העצם מצויים גם תאי גזע יוצרי דם ("המטופויטיים"), המסוגלים להתרבות וליצור את הסוגים השונים של תאי הדם. תאי דם אלה פועלים במעין נישות מיוחדות, אשר משמשות מעין "פעוטונים" הממוקמים בדופן הפנימית של העצם. בתוך ה"פעוטונים" המבודדים האלה, ובעזרתם של תאים תומכים שונים, נשארים תאי הגזע במצבם הראשוני ואינם מתמיינים.רק כאשר הם עוזבים את ה"פעוטונים" ויוצאיםלזרם הדם, הופכים תאי הגזע לתאי דם בוגרים, ואף מסוגלים לנדוד לאיברים מרוחקים שבהם התחולל נזק, כדי לעזור בשיקומם.

בדופן הפנימי של העצם פועלים גם תאים אחרים: אוסטיאובלסטים, העסוקים בבניית עצם, ואוסטיאוקלסטים, העוסקים בפירוק רקמת העצם. תאים מפרקים אלה, שהם תאי ענק בעלי גרעינים רבים, נוצרים כאשר תאי גזע של המערכת החיסונית מתמיינים ומתאחדים, כתוצאה מאיתות מיוחד שהם מקבלים מהתאים יוצרי העצם (האוסטי-אובלסטים). כך מתבצע ויסות ונוצר איזון בין פעולת פירוק רקמת העצם לבנייתה, דבר המבטיח את חוזק העצם ובריאותה.

פרופ' לפידות, יחד עם ד"ר אורית קולט וחברים נוספים בקבוצת המחקר שלו, גילו שהתאים מפרקי העצם, האוסטיאוקלסטים, ממלאים תפקיד חשוב בשחרור תאי הגזע מלשד העצם לתוך כלי הדם. מתברר, שבזמן שהתאים האלה עסוקים במלאכת הפירוק של רקמת העצם, הם מאפשרים לתאי גזע לצאת מה"פעוטונים" הסגורים אל זרם הדם. אמנם, כמות מסוימת של תאי גזע נמצאת תמיד בזרם הדם, אבל כאשר מתחוללים בגוף דימום או מצוקה אחרת כתוצאה מדלקת, יוצאת "קריאה לגיוס" תאים נוספים כחלק ממנגנוני ההגנה והשיקום. מדעני המכון גילו, שה"קריאה לגיוס" הזאת מתבטאת בהגברת הייצור של התאים מפרקי העצם, האוסטי-אוקלסטים. תאים אלה יוצרים פרצות ברקמת העצם, ומשחררים בכך יותר תאי גזע אל זרם הדם. בנוסף לכך הם גם מפרקים חומרים שמושכים את תאי הגזע אל לשד העצם, ומסייעים להם להישאר במצבם הראשוני, הקדם-התמיינותי.

מחקר זה בוצע בעכברים, ובהם גם עכברים מזן מיוחד שפותח במעבדה של פרופ' ארי אלסון במחלקה לגנטיקה מולקולרית של התא במכון ויצמן למדע. בגופן של נקבות צעירות מזן זה, התאים מפרקי העצם אינם מתפקדים כראוי. המדענים מצאו, שבנקבות אלה רמת תאי הגזע בדם הייתה נמוכה במיוחד. בניסוי אחר, שהתבצע בעכברים נורמליים, הצליחו המדענים להמריץ את ייצור התאים מפרקי העצם באמצעות שימוש באותו חומר איתות שבו משתמשים התאים בוני העצם. כתוצאה מכך נצפה שחרור מוגבר של תאי גזע לזרם הדם, שלב חיוני בהגברת פעילות המערכת החיסונית לצורך תיקון תקלות בגוף.

תגלית זו עשויה לסייע בהגברת כמות תאי הגזע בדמם של תורמי לשד עצם. בנוסף, היא עשויה לסייע בהבנה טובה יותר של תהליכי פירוק וחידוש עצם, דבר העשוי לסייע בפיתוח דרכים חדשות לטיפול באוסטיאופורוזיס, וכן במחלות אוטואימוניות הפוגעות בעצם ובגידולים ממאירים השולחים גרורות לעצם.

הכימוקינים (גרגרים שחורים) מופיעים בתאי סטרומה הממוקמים סביב העצם (חצים המסומנים בתצלום א' ) וגם בכלי הדם (חיצים המסומנים בתצלום ב' )