סחור סחור

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.2005

ד"ר מילקו ואן דר בום. הדרך הארוכה והמפותלת

קבוצות אטומים המכילות מתכות, הנעות בדרכן לביצוע תגובות כימיות, לא תמיד בוחרות את המסלול הישיר והקצר ביותר. מדענים במחלקה לכימיה אורגנית במכון ויצמן למדע צפו באחרונה בקבוצות המכילות אטומי פלטינה, כשהן משוטטות סחור סחור, מסביב למולקולות אורגניות, עד שהן מגיעות לאתר שבו הן מבצעות תגובה כימית.

שילובים של אטומי מתכות במולקולות אורגניות מצויים גם במערכות ביולוגיות טבעיות, וגם בשורה של חומרים  מלאכותיים מתקדמים. בניסויים שונים שבהם בוצעו שילובים כאלה התקבלו ממצאים שרמזו על תופעה שכונתה  "הליכת טבעת" - תנועה של קבוצות המכילות מתכת מנקודה לנקודה מסביב לטבעות המשושות המוכרות של המולקולות האורגניות. אבל עד לניסוי הנוכחי, התופעה לא נצפתה בפועל. ד"ר מילקו ואן דר בום ותלמידת המחקר אולינה זנקינה, מהמחלקה לכימיה אורגנית במכון ויצמן למדע, חשבו שפיענוח המסלול שבו נעות קבוצות האטומים המכילות מתכות עשוי להעניק לכימאים כלי חשוב להבנה ולשליטה בתגובות כימיות.

המדענים השתמשו בתהודה מגנטית גרעינית (NMR) כדי לעקוב אחרי תנועותיהן של קבוצות הפלטינה, ובנוסף לכך נעזרו בהדמיה ממוחשבת שבוצעה בקבוצתו של פרופ' גרשום מרטין, במחלקה לכימיה אורגנית במכון ויצמן למדע. בדרך זו הצליחו לתעד את תנועת הקבוצות דרך המבנה הפשוט יחסית של מולקולות אורגניות (תוך שהן מקיימות יחסי גומלין חלשים עם מרכיבים שונים, הממוקמים באתרים שונים על המולקולה), עד לאתר המולקולרי שבו התחוללה התגובה הכימית.

עכשיו מבקשים המדענים לברר כמה מהר וכמה רחוק יכולות קבוצות המכילות אטומי מתכת לנוע. בירור השאלה הזאת, ושאלות נוספות, עשוי להוביל לפיתוח דרכים לשליטה במסלולי התנועה של קבוצות המכילות מתכות, ולכיוונן בדרכן לביצוע תגובות כימיות. ייתכן ששליטה במסלולי התנועה האלה עשויה להוות חלופה פשוטה יחסית לפיתוח ולעיצוב מולקולות אורגניות מסובכות "לפי הזמנה", לצורכי תעשייה ומחקר.