בלימת חירום

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.12.2007

פרופ' עידית שחר. יישומים באופק

סרטן דם מהסוג הקרוי לוקמיהלימפוציטית כרונית מתאפיין בהצטברות סוג מסוים של תאי דם לבנים, הקרויים לימפוציטים מסוג B, בדם, בלשד העצם ובבלוטות לימפה. באופן נורמלי, משך חייהם של תאי הדם מוגבל באמצעות מנגנון פנימי הגורם להרג עצמי. בתאים הסרטניים, מנגנון ההשמדה הזה אינו מתפקד כראוי, ולכן התאים שורדים, מתרבים ומצטברים. קבוצת מדענים, בראשות פרופ' עידית שחר מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע, בשיתוף ד"ר מיכל הרן וצוות המכון ההמטולוגי במרכז הרפואי קפלן, גילתה באחרונה מנגנון הישרדות חשוב של התאים הסרטניים האלה. באמצעות פגיעה מכוונת וממוקדת במנגנון ההישרדות הצליחו המדענים לגרום לתמותה מוגברת שלהם. התגלית, שפורסמה באחרונה בכתב העת המדעי "רשומות האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית" (PNAS), עשויה להוות בסיס לפיתוח דרכי טיפול מתקדמות במחלה זו, וייתכן שגם במחלות אחרות בהן קיימת הצטברות של תאי דם לבנים מסוג B.

מחקרים קודמים של פרופ' שחר הראו כי קולטן מסוים, המצוי על פניהם של תאי B תקינים, ממלא תפקיד חשוב בהישרדותם של תאים אלה. לאור זאת הועלתה האפשרות, שקולטן זה מעורב גם בהישרדותם החריגה של תאים ממאירים מאותו סוג.

חברי קבוצת המחקר של פרופ' שחר, ובהם תלמידות המחקר ענבל בינסקי, דיאנה סטרלטס ויעל גור, וטכנאית המעבדה פרידה לנטנר, יחד עם צוות רופאים מהמכון ההמטולוגי במרכז הרפואי קפלן ברחובות, שכלל את ד"ר הרן, ד"ר לב שוידל, פרופ' אלן ברבי ונורית הרפז, מדענים מאוניברסיטת ייל וד"ר דייוויד מ. גולדנברג מהמחלקה לאימונולוגיה ולרפואה מולקולרית במרכז לחקר הסרטן בניו-ג'רסי, בדקו תאי דם סרטניים שנלקחו מחולים בלוקמיה לימפוציטית כרונית, וגילו כי בתאים אלו מצויות רמות גבוהות הן של הקולטן, והן של החלבון הנקשר אליו, החל משלבי המחלה המוקדמים. בהמשך התברר כי הפעלת הקולטן מובילה לרצף אירועים תוך-תאי, אשר מגביר את יכולת ההישרדות של התאים הסרטניים. אחד השלבים החשובים בתהליך הוא הגברה משמעותית בייצור חומר שמווסת את משך חייהם של תאי הדם. חומר זה גורם לייצור חלבון אשר מונע את הפעלת התוכנית להשמדה עצמית. כאשר טופלו התאים הסרטניים בנוגדנים הנקשרים לקולטן באופן בררני, ובולמים את הפעלתו, חלה עלייה משמעותית בתמותה של התאים הסרטניים. נוגדנים אלה, המיוצרים על ידי חברת Immunomedics בניו-ג'רסי, מצויים בימים אלו בשלב הראשון של ניסויים קליניים לטיפול בסוגי סרטן שונים. ממצאי המחקר מספקים הסבר למנגנון פעולתם של הנוגדנים, ובעקבותיו מתוכנן מחקר קליני שיבדוק את יעילותם בקרב חולים הסובלים מלוקמיה לימפוציטית כרונית.

פרופ' שחר: "אנו סבורים שהכמויות החריגות של הקולטן ממלאות תפקיד חשוב בהתפתחות המחלה, החל משלביה המוקדמים, וכי הן אחראיות ליכולת ההישרדות המוגברת של תאים סרטניים מסוג B. חסימה של הקולטן, או של שלבים אחרים במסלול ההישרדות שהוא מפעיל, עשויה לשמש בעתיד אמצעי יעיל למלחמה בסוגי סרטן נוספים, שמקורם בתאי דם מסוג B".