אחת, שתיים, שלוש ניסיון

תוצרת המכון
01.06.2002

אורחת המדור - ד"ר נירה גרטי, מנכ"ל חברת "האריסון" ישראל למחקרים קליניים:
"רציתי לעשות משהו יישומי שמשולב גם בתחום העסקי".

ד"ר נירה גרטי. ניסויים קליניים

הסניף הישראלי של חברת "האריסון" מחקרים קליניים ממוקם בפארק תעשיות המדע של רחובות, ממש על הגדר הצפונית של המכון. ד"ר נירה גרטי, שהקימה את הסניף בינואר 1999, אומרת בפשטות שהעדיפה לייסד את מקום העבודה שלה קרוב לבית. "האריסון" מספקת שירותיי יעוץ, פיקוח וניהול של ניסויים קליניים לחברות המפתחות תרופות חדשות ואבזרים רפואיים בתחום הרפואה והביו-טכנולוגיה, בשלבי הפיתוח השונים.

בשנת 1988 סיימה גרטי את לימודיה, והוכתרה בתואר דוקטור מטעם מדרשת פיינברג, הגוף האוניברסיטאי של מכון ויצמן למדע. פרופ' יורם סלומון מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון הנחה אותה בעבודת המחקר שנשאה את הכותרת: "מאפיינים של האנזים אדנילט-ציקלד וחלבוני G בתאי זרע של פר". בשלב הזה נסעה ד"ר גרטי לארה"ב, שם ביצעה מחקר בתר- דוקטוריאלי במסגרת המכון הלאומי לבריאות (NIH) . לאחר מכן חזרה למכון, אבל כעבור שנתיים חשה בצורך לשנות כיוון. "רציתי לעשות משהו יישומי שמשולב גם בתחום העסקי", היא נזכרת. כך החלה לעבוד בחברת "פארמוס", שבדיוק הגיעה לשלב הניסויים הקליניים בתרופה לטיפול בגלאוקומה. ד"ר גרטי הקימה את היחידה לניסויים קליניים של החברה, וניהלה אותה במשך שלוש שנים וחצי. "בשבוע שבו הגעתי ל'פארמוס' התבצע הניסוי הקליני הראשון של החברה. לא היה הרבה זמן להתאקלמות ולהסתגלות. השתלבתי מייד בניסוי. בהמשך התמחיתי בכל השלבים של הניסויים הקליניים, וניהלתי גם ניסויים בתרופות שהגיעו מארה"ב". אבל ההצלחה ב"פארמוס" לא מנעה מד"ר גרטי לצאת להתנסות חדשה, הפעם בתפקיד סמנכ"ל חברת "מור-יישום", חברה-בת של קופת חולים כללית. שם הקימה יחידה חדשה שהעניקה שירותים של ביצוע ניסויים קליניים לחברות שונות מהארץ ומחו"ל.

את ד"ר פרנסיסקו האריסון, מנכ"ל חברת "האריסון" העולמית העוסקת בניהול ניסויים קליניים, פגשה כבר בעת שהשתתפה בכינוס מדעי במסגרת עבודתה ב"פארמוס". הסניף המרכזי של החברה ממוקם במינכן שבגרמניה, ובנוסף אליו החברה מפעילה סניפים במדינות שונות דוגמת אנגליה, בלגיה, צרפת, איטליה, ספרד, ועכשיו גם בישראל. "האריסון" היא חברת Contract Reseach Organization) CRO) והיא חלק מארגון שנקרא "קלינטרסט גלובל אליינס" - הכולל חברות עמיתות מארה"ב, מאוסטרליה ומהמזרח הרחוק. הפריסה העולמית הזאת מציעה ללקוחות משותפים יכולת לפעול במקומות שונים בעת ובעונה אחת, ולנצל יתרונות מקומיים על פי המאפיינים הייחודיים של כל מחקר בנפרד.

"האריסון" ישראל מעסיקה כיום 6 עובדים, ומנהלת כ-30 פרויקטים בגדלים שונים. הניסויים הקליניים מנוהלים במספר מרכזים רפואיים בישראל. בארץ פועלות כיום 20-15 חברות מסוגה של "האריסון" ישראל. ד"ר גרטי: "החברה שלנו ממוקמת היטב באמצע רשימת החברות העוסקות בתחומנו. בהמשך הייתי רוצה לגדול עד להיקף של עשרה עובדים, לא יותר. זה הגודל המרבי שבו אוכל להמשיך ולתת ללקוחותי את השירות הטוב ביותר. אנשים שעובדים בתחום הזה הם, בהגדרה, מכורים לעבודה. אני מחוברת למחשב הנייד שלי גםבסופי שבוע, כדי להתאים את עצמי לשעות העבודה בחו"ל".

ד"ר גרטי, הנשואה לפרופ' חיים גרטי, סגן נשיא המכון ליישומים טכנולוגיים, ואמם הגאה של הדוקטורנט גיא גרטי מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים במכון, הסטודנט ארז גרטי הלומד ביולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ויובל גרטי, תלמיד תיכון "קציר" ברחובות, זוכרת את עצמה כ"אמא בשלט רחוק". תמיד זמינה טלפונית, אבל רוב היום לא בבית. "למזלי, בן הזוג שלי, פרופ' חיים גרטי, מבין את המחויבות הזאת לעבודה, ואף פעם לא דורש ממני מה שאינו דורש מעצמו", היא אומרת. נירה גרטי נולדה ברחובות, בת למדען מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. "נשמתי מדע בבוקר, בצהריים ובערב. כנערה השתתפתי במחנה השני לנוער שוחר מדע במכון ויצמן למדע, בניהולו של ד"ר משה רשפון. המסלול מכאן המשיך כמעט כמובן מאליו: תואר ראשון בכימיה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני בביוכימיה מהפקולטה לחקלאות ברחובות, ודוקטורט, כאמור, במכון ויצמן למדע".

רבים מעמיתיה ומלקוחותיה העכשוויים "גדלו יחד אתה" במעבדות המכון ואף בחוגים של היחידה לפעולות נוער במכון. רובם כיום מנהלים חברות בתחום הביו- טכנולוגיה, וחלקם פועלים בפארק המדע של רחובות. "היום אני מסתכלת בערגה על השנים שלי במכון. מחקר בסיסי, מבחינתי, הוא עניין מרתק, אך הוא חסר את המתח, הלחץ והאחריות של העולם הכלכלי האמיתי".

המפגש המתמיד עם רופאים מכל סוגי ההתמחויות, עם תגליות חדשות, ועם תרופות ייחודיות שנותנות תקווה לחולים חשוכי מרפא, הם מהדברים שנותנים לד"ר גרטי ולצוות העובדים ב"האריסון" ישראל את הסיפוק מהעבודה התובענית הזאת. ועם זאת, נאמנה למוניטין שלה כמי שאינה חוששת משינויים, מבקשת ד"ר גרטי לסכם את השיחה הזאת בהצהרה: "ביום שבו אפסיק ליהנות או למצוא עניין במה שאני עושה, אחפש משהו אחר".