מקורות הקרינה

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.06.2000

מקורות הקרינה

כדור-הארץ מופצץ ללא הרף בקרינת גאמה המגיעה אליו ממקור בלתי ידוע. תעלומת מקורה של הקרינה הזאת, המעסיקה מדענים רבים במקומות שונים בעולם, עשויה לבוא בקרוב על פתרונה, הודות למחקר שביצע באחרונה ד"ר אלי וקסמן מהמחלקה לפיסיקה של חומר מעובה במכון ויצמן למדע, בשיתוף עם פרופ' אברהם לייב מאוניברסיטת הרווארד, ארה"ב. ממצאים אלה התפרסמו באחרונה בכתב העת המדעי "נייצ'ר".

ד"ר וקסמן הראה, כי רוב קרינת הגאמה האנרגטית המגיעה לכדור-הארץ עשויה לנבוע מפעולתם של גלי הלם, אשר נגרמים על ידי כוח הכבידה הפועל בענני גז בין-גלקטיים הקורסים אל תוך עצמם בתהליך היווצרותם של צבירים על-גלקטיים. בתהליכים אלה נוצרים אלקטרונים הנעים במהירות הקרובה למהירות האור (300,000 ק"מ בשנייה). אלקטרונים אלה מפזרים פוטונים של קרינת הרקע המציפה את היקום כולו, כשריד של המפץ הגדול. כתוצאה מפגיעת האלקטרונים בפוטונים עולה האנרגיה של הפוטונים, עד שהקרינה שלהם מגיעה לתחום קרינת גאמה, המגיעה בין היתר לכדור-הארץ.

מודל זה, המתאים לתיאוריית התפלגות והתפתחות החלקיקים לאחר המפץ הגדול, עשוי להצביע על כמות החומר הקיימת בעננים הבין-גלקטיים, דבר שעשוי לסייע בפתרון תעלומת החומר החסר ביקום. המודל וממצאיו ייבחנו בשנים הקרובות באמצעות לוויין מחקר אמריקאי שיצפה ביקום בתחום קרינת הגאמה, ובאמצעות מערך של גלאי קרינה בתחום קרינת הרדיו, שיוצבו על הקרקע.