שיער

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.06.1999
ד"ר אורי גת. תלתלים

שערה אחת על הראש היא מעט מדי, ואילו שערה אחת במרק היא יותר מדי. מי לא היה רוצה לשלוט בכמות השיער הצומח על ראשו ועל גופו. שאלה רטורית לחלוטין. השאיפה הזאת עשויה להתגשם בעתיד, הודות למחקר מקורי שביצע באחרונה ד"ר אורי גת, בוגר מדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע. מדובר במחקר בתר-דוקטוריאלי שד"ר גת מבצע בהנחייתה של פרופ' אליין פוקס באוניברסיטת שיקאגו. במסגרת מחקר זה הצליחו החוקרים, לראשונה בעולם, לגרום להיווצרות זקיקי שיער חדשים בעורם של עכברים בוגרים. התוצאה: עכברים שעירים מאוד שנראו כמו כדורי צמר שעירים. ד"ר גת: "ההישג הזה עשוי להוביל – בעתיד – לפיתוחה של יכולת שליטה דומה בצמיחת שיערם של בני-אדם, אבל יעברו עוד שנים רבות של מחקר לפני שנתקרב לשלב הזה".

בדרך הטבע, זקיקי שיער נוצרים בעורם של בעלי חיים יונקים רק בשלב העוברי של התפתחותם. כל זקיק מכיל מספר קבוע של תאי גזע אשר מסוגלים להצמיח שערות חדשות. כאשר תאי הגזע אוזלים, הזקיק אינו מסוגל עוד להצמיח שיער. ד"ר גת ופרופ' פוקס הצליחו ליצור זקיקי שיער חדשים בעורם של עכברים בוגרים.

תהליך היווצרותם של זקיקי השיער – בעוברים - תלוי בין היתר בהימצאותו של החלבון קטנין ביתא. זהו חלבון לא יציב, המתייצב כשהוא פועל יחד עם חלבון אחר, הקרוי LEF-I . שני החלבונים האלה יוצרים יחד אות מפעיל גנים המהווה חוליה חיונית במסלול התקשורת הביוכימית המשתתף ב"החלטה" איזה תא יהפוך לזקיק שיער. ד"ר גת השתמש בטכניקות של הנדסה גנטית ויצר זן של עכברים טרנסגניים שבתאי עורם - גם בתקופת חייהם הבוגרים - מיוצרת גרסה יציבה של קטנין ביתא. בדרך זו גרם להיווצרות מואצת של זקיקי שיער ולצמיחה מוגברת של פרוות העכברים.

לרוע המזל, הייצור המוגבר והבלתי מבוקר של החלבון גרם להתפתחות גידולים שפירים במקומות שבהם נוצרו זקיקי שיער חדשים בעור העכברים. כדי להימנע מכך מנסים עכשיו החוקרים למצוא דרך לשלוט בכמות הקטונין ביתא שמיוצר בתאיהם של העכברים המהונדסים. ד"ר גת מעריך שתוך כחמש שנים אפשר יהיה להשיג שליטה כזאת. בינתיים, הקבוצה רשמה את גילוייה כפטנט. עכשיו ממשיך ד"ר גת לחקור את תהליכי היווצרות העור והשיער ומה הקשר ביניהם לבין היווצרות הגידולים השפירים.

ד"ר אורי גת קיבל תואר שני ממדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע. גם את תוארו השלישי עשה במדרשה, בהנחייתו של פרופ' דורון לנצט. כיום הוא מתגורר בשיקאגו יחד עם אשתו ושני ילדיו. הוא מקווה שלאחר שישלים את מחקרו הבתר-דוקטויאלי, יוכל לשוב למכון. "כישראלי אני רוצה לחזור לגור ולעבוד בארץ. כבוגר מדרשת פיינברג של המכון אין לי ספק שהמקום הטוב ביותר שאני יכול לאחל לעצמי הוא מכון ויצמן למדע שבו קיימת סביבה מדעית תוססת ומאתגרת, ובו גם אוכל לשוב ולחדש קשרים עם הרבה מאוד חברים שרכשתי במשך השנים".