דרושים: תורמים לא תואמים

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.12.1998

דרושים: תורמים לא תואמים

שיטה להשתלת מוח עצם שפיתחו מדענים ממכון ויצמן ומאוניברסיטת פרוג'יה שבאיטליה מאפשרת להשתיל בהצלחה וביעילות מוח עצם שמקורו בתורם לא תואם. ממצאי ניסוי המראה את יעילות השיטה התפרסמו באחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי "ניו-אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין".

השתלה של מוח עצם נחוצה בעיקר לחולי לוקמיה. השתלות מסוג זה נחשבו במשך זמן רב "לא אפשריות", בשל הדחייה שמפעילה המערכת החיסונית של החולה נגד תאים זרים. כדי להימנע מהדחייה יש צורך באיתור תורמים שהמערכת החיסונית שלהם תואמת במלואה למערכת החיסונית של המקבל. לרוע המזל, תאימות מלאה כזאת היא נדירה למדי, וקשה למוצאה אפילו בין בני משפחה. כדי לעקוף את הקושי הזה ולאפשר שימוש יעיל ומוצלח בתרומות מוח עצם מתורם לא-תואם (או מתורם תואם חלקית), פיתחו פרופ' יאיר רייזנר ממכון ויצמן למדע ופרופ' מסימו מרטלי מאוניברסיטת פרוג'יה שבאיטליה את השיטה החדשה. שיטה זו מגדילה במידה ניכרת את מאגר התורמים האפשריים, דבר שעשוי לאפשר השתלות מוצלחות רבות, שבעבר לא היתה דרך לבצען.

לוקמיה היא מחלה דמויית סרטן, הניכרת ביחסים כמותיים לא תקינים בין תאי הדם השונים. מכיוון שכל תאי הדם נוצרים מ"תאי גזע" המצויים במוח העצם, מניחים החוקרים שהמחלה נובעת מתפקוד לא תקין של "תאי הגזע". כדי לתקן את הליקוי הזה הורסים הרופאים (באמצעות הקרנות וחומרים כימותרפיים) את מוח העצם בגופם של החולים. לאחר מכן שותלים - במקום הרקמה ההרוסה - תאי מוח עצם שבהם גם "תאי גזע" תקינים. הבעיה היא שבשלב זה נכנסת לפעולה המערכת החיסונית של החולה, הדוחה את התאים הזרים.

פרופ' רייזנר ופרופ' מרטלי מציעים להתגבר על התופעה הזאת אמצעות השתלת מנות-ענק של מוח-עצם, המתגברות על דחיית המערכת החיסונית. בדרך זו אפשר להגדיל במידה ניכרת את מאגר התורמים הפוטנציאליים, דבר שמעלה, כמובן, את אפשרויותיהם של חולי לוקמיה לקבל תרומת מוח עצם.

פרופ' רייזנר: "הסיכונים הרבים הכרוכים בטיפולי השתלת מוח העצם (גם כאשר נמצא תורם מתאים), נובעים מקיומה של תקופת ביניים שבה המערכת החיסונית המקורית של המטופל כבר דוכאה ואילו המערכת החדשה, המושתלת, טרם החלה לפעול. בתקופה זו, בהיעדרה של מערכת חיסונית יעילה, מתקשים המטופלים להתגונן מפני זיהומים שונים. במקרים אחרים, גם לאחר השתלה מוצלחת, חוזרת המחלה ומופיעה שוב".

דו"ח המחקר של פרופ' רייזנר ופרופ' מרטלי, שפורסם ב"ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", מתאר ניסוי שבמסגרתו נוסתה שיטה החדשה ב-43 חולי לוקמיה שלא הגיבו לשום טיפול אחר. הניסוי התקיים בשנים 1995-1997, ובתום תקופה זו היו 12 מהמטופלים בריאים ולא הראו סימני מחלה כלשהם.

כמה בתי חולים בישראל, בגרמניה ובארה"ב מנסים כעת את השיטה החדשה.