משתלבים

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.12.1996

סמואל ווייס מאוניברסיטת קלגרי בקנדה, שהלך בעקבותיו של אנדויס ביוקלנד משוודיה, דיווח באחרונה על הצלחת ניסוי שבו גרם לתאי מוח שנלקחו מעוברי עכברים להתנהג כ"תאי נבט". ככל הידוע, תאי נבט מצויים רק במוח העצם. אלה הם תאים המהווים מעין "לוח חלק", אין להם שום "מקצוע", והם יכולים ללמוד ולהפוך לתאי דם אדומים או לבנים (מסוגים שונים), לפי מה שנדרש. אם באותו רגע חסרים בגוף תאי דם לבנים מסוימים, "תאי הנבט" הופכים מייד לתאים לבנים כאלה, וכך הם משלימים את החסר. למעשה, הפעילות השוטפת של תאי הנבט בהחלפת תאי דם שונים היא גורם שבלעדיו לא היינו מצליחים להתקיים.

חוקרים שונים, במקומות שונים בעולם, מאמינים כי "תאי נבט" כאלה, המהווים מאגר תחליפים כמעט בלתי נדלה, קיימים לא רק במערכת הדם, אלא גם במערכות ובאיברים שונים, למשל בעור, בכבד, וכו'.

אבל להשערה זו אין עדיין שום חיזוק במציאות. איש עדיין לא גילה "תאי נבט" בשום מקום אחר בגוף - פרט למוח העצמות (המשמש מעין "מעיין" שממנו נובעים תאי דם שונים).

ווייס נטל תאי עצב ממוחם של עוברי עכברים, בשלב שבו הם טרם "למדו מקצוע", ולמעשה, הם יכולים ללמוד ולסגל לעצמם כמעט כל עיסוק או התמחות. לאחר מכן הקנה לתאים האלה יכולת להתחלק ולהתרבות במעבדה. כך יצר "קו ייצור" של תאי עצב מוחיים חסרי מקצוע. את התאים האלה שתל במוחותיהם של עכברים שסבלו ממחלות מוח שונות, או מתאונות. התוצאה: התאים השתולים "חסרי המקצוע" נקלטו היטב בסביבתם, החלו לנהל "תקשורת" עם שכניהם, וסיגלו לעצמם את ה"מקצוע" של תאי העצב המקוריים (נוירונים מפרישי ומזהי "מתווכים עצביים" שונים, אוליגודנדרוציטים, אסטרוציטים וכו'), שכמותם הידלדלה עקב המחלה או התאונה. זמן קצר לאחר מכן, מדווח ווייס, חל שיפור משמעותי בתפקודיהם הפגועים של העכברים.

ניסוי זה עשוי להוביל לפיתוח טכניקות להשתלת תאים במערכת העצבים המרכזית (הכוללת את המוח ואת חוט השדרה), כדרך ריפוי לתופעות שנובעות ממחסור בתאים מוגדרים, הגורם חסר ביוכימי מוגדר, שנגרם כתוצאה ממחלות או מחבלות.

עם זאת נראה, שהתאים המושתלים לא יוכלו למלא תפקידים שונים ברשתות העצבים המורכבות האחראיות לתפקודי מוח גבוהים, כמו למידה וזכרון.