זהירות, תסמונת מטבולית

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.12.2015
בדרך כלל אנו נוטים לחשוב על המערכת החיסונית כעל מנגנון השומר עלינו מפני חיידקים, נגיפים ופולשים אחרים. אלא שלמערכת זו יש גם תפקידים אחרים - ומפתיעים. מדעני מכון ויצמן למדע זיהו תת-קבוצה קטנה של תאים של המערכת החיסונית אשר מונעים כנראה את התסמונת המטבולית, המתבטאת בהשמנת יתר, בלחץ דם גבוה, וברמות גבוהות של סוכר וכולסטרול בדם.

הקשר בין המערכת החיסונית לבין השמנת יתר ידוע, אך המחקרים הקודמים בנושא זה נערכו על עכברים אשר קיבלו מזון עתיר שומן. לעומת זאת, המחקר החדש של מדעני המכון, אשר פורסם באחרונה בכתב-העת המדעי Immunity, נעשה בעכברים שקיבלו מזון רגיל. כך הראה המחקר, כי המערכת החיסונית יכולה למלא תפקיד בהשמנת יתר ובשאר המרכיבים של התסמונת המטבולית, ללא כל קשר למזון שמן.

המחקר התמקד בתאים דנדריטיים, אשר מתַפקדים כמעין זקיפים של המערכת החיסונית, ומזהירים מפני סכנות שונות. המדענים חקרו תת-קבוצה קטנה של תאים דנדריטיים המכילים את החלבון פרפורין (Perforin), המאפשר להם להרוג תאים אחרים בעת הצורך. כדי לברר את תפקידם של תאים דנדריטיים אלה בגוף, יצרו מדענים בראשות פרופ' יאיר רייזנר, מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע, עכברים ללא תאים דנדריטיים עתירי פרפורין. להפתעתם גילו המדענים, כי משקלם של העכברים האלה עלה משמעותית, ולאחר מכן הם פיתחו תסמונת מטבולית.

תאי רקמת השומן מוגדלים ומסודרים פחות מהרגיל בעכברים חסרי תאים דנדריטיים עתירי פרפורין (למעלה), לעומת אותה רקמה בעכברים רגילים (למטה). בתמונה הקטנה למטה משמאל: מבנים דמויי כתר בתוך רקמת השומן (למעלה, חום כהה) מצביעים על תהליך דלקתי מוגבר בתוך הרקמה

בהמשך גילו המדענים, כי רקמת השומן של עכברים אלה מכילה כמויות גדולות של תאי T של המערכת החיסונית, אשר גורמים דלקת. כאשר המדענים השמיטו את תאי ה-T האלה - העכברים לא השמינו. ממצא זה מצביע על כך, שתאים דנדריטיים עתירי פרפורין מבצעים בקרה על תאי T מסוימים, ובכך מונעים את היווצרות התסמונת המטבולית.

המחקר העלה תובנות חדשות ביחס לתסמונת זו, אך נוסף על כך הוא גם שופך אור חדש על תופעות אוטו-אימוניות. לעכברים חסרי התאים הדנדריטיים עתירי הפרפורין הייתה נטייה לפתח מחלה אוטו-אימונית המקבילה לטרשת נפוצה בבני-אדם. כעת מציעים המדענים לחקור, האם תאי בקרה אלה חסרים גם בבני-אדם החולים במחלות אוטו-אימוניות מסוימות.

את המחקר ערכו חברי קבוצתו של פרופ' רייזנר ושותפיהם למחקר מהמחלקה לאימונולוגיה: ד"ר יעל קליאונסקי, בר נתנזון לוי, ד"ר אליאס שצן, ד"ר חווה רוזן, ד"ר סיון קגן, ד"ר ליאת בר-און, פרופ' סטפן יונג, ד"ר אריק שיפרוט, ד"ר שלומית רייך-זליגר, ד"ר ניר פרידמן, ד"ר רינה אהרוני, פרופ' רות ארנון, אורן יפעה וד"ר אנה אהרונוביץ'.