משולחנו של הנשיא - דצמבר 2016

משולחנו של הנשיא
01.12.2016
המפגש השנתי של המועצה הבין-לאומית שלנו הוא תמיד הזדמנות להתמקד בעיצוב דרכנו, ולהודות למי שתומך בנו ומסייע לנו להגשים את החזון.

פרופ' דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן למדע

במפגש שהתקיים לא מכבר חנכנו, הודות לצירוף מקרים מוצלח, שלושה בניינים מרכזיים בקמפוס: בניין ידידי המכון בבריטניה לחקר מערכות ביולוגיות מורכבות, שבו שוכנות כמה ממעבדות המחלקה לבקרה ביולוגית; בקמפוס לחינוך מדעי על-שם רות ואוריאל ארנון חנכנו את מרכז שוורץ / רייזמן לחינוך מדעי, שבו כבר לומדים פיסיקה כ 1,000- תלמידי תיכון מרחובות ומנס-ציונה, ובעתיד ילמדו בו גם כימיה; וכמובן, הבניין למדעי החיים על-שם לאון ונלה בנוזיו. האחרון הוא למעשה בניין המעבדות הגדול ביותר בקמפוס כיום, והוא מייצג אבן דרך משמעותית בחקר מדעי החיים במכון ויצמן למדע. חשוב להבין: לא מדובר בתוספת שטח מעבדות בלבד, אלא באפשרות להרחיב משמעותית את מערך מתקני הליבה שלנו, וכן במרכיב משמעותי ביישום ההקמה וההפעלה של המרכז הבין-תחומי לחקר סרטן על-שם מורוס, שיוקם בבניין אולמן.

מפגש המועצה הבין-לאומית הוא גם הזדמנות להכיר את הקהילה התוססת והפעילה של ידידי המכון, בארץ ובעולם, ולחשוף לפניהם את החידושים המדעיים שלנו, ואת תוכניותינו רבות-המעוף לעתיד. תוכנית אחת כזאת, למשל, היא לפתח ולקדם את התחום הרחב של חקר החומרים ה"חכמים". מדובר בתחום מחקר מבטיח שמשלב פיסיקת קוונטים עם מדעי החיים, ולצורך קידומו נקים מערך מתקדם של מתקנים מתחום מדעי הננו – כל אלה במסגרת הפקולטה לכימיה.

תוכנית חשובה נוספת היא לאפשר ולפתח את הקשר בין המחקר הבסיסי שמבצעים מדעני המכון לבין מאגרי המידע הרפואיים הממוחשבים הקיימים בארץ. קשר כזה, שנקפיד לבצעו מבלי לפגוע בסודיות המידע הרפואי, יפשט ויאיץ משמעותית את האפשרויות לפיתוח יישומים רפואיים של תגליות ותובנות אשר עולות ממחקר בסיסי. כך נגביר את יכולתנו לפעול על-פי הסיסמה שמאפיינת אותנו: מדע לרווחת האדם.