עיתונאיות ועיתונאים, הירשמו כאן להודעות לעיתונות שלנו
הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו:
בינואר האחרון התקיים במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, כנס ראשון מסוגו בחינוך המתמטי, אשר עסק בקשר שבין מיגדר למתמטיקה. את הכנס יזמה נורית מאיר, מהיחידה לשוויון בין המינים במשרד החינוך. עוד היו שותפים בארגונו ד"ר עינב אייזיקוביץ'-עודי – מובילת תקשוב בחינוך המתמטי, יחידת המורים, ויוני עמיר, שתיהן ממכון דוידסון לחינוך מדעי, וכן אנני פלינט מחברת "אורקל". נכחו בכנס מנכ"ל מכון דוידסון לחינוך מדעי, ד"ר אריאל היימן; ראש יחידת המורים במכון דוידסון לחינוך מדעי, ד"ר אורלי לכיש; מפקחת ומרכזת מקצוע המתמטיקה במשרד החינוך, נירית כץ; ומנהל אגף תוכניות לאומיות-מערכתיות במשרד החינוך, מוהנה פארס.
מטרת הכנס הייתה להגביר את מודעותם של מורים ומורות למתמטיקה, וכן של הציבור בכלל, לייצוג הנמוך יחסית של תלמידות בישראל במגמות הריאליות, ודרכים שבאמצעותן אפשר לעודד אותן ללמוד מקצועות אלה. "ביכולתו של בית הספר להשפיע רבות על תהליכי הבחירה וההתמדה של התלמידים – באמצעות פיתוחה של מערכת תמיכה ועידוד, וכן בעזרת הגברת מודעותם של המורים לנושא זה", מסבירה ד"ר אייזיקוביץ'-עודי. "הפער המיגדרי הקיים במקצועות המדעיים ובמתמטיקה, הן מבחינת אחוזי הניגשים והניגשות למבחני הבגרות, הן מבחינת הישגיהם, והן מבחינת חוויית הלמידה, אינו מטופל עדיין בבתי הספר". בכנס נשאו דברים אך ורק נשים. המתמטיקאית פרופ' ורד רום-קידר, מהמחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב במכון ויצמן למדע, פתחה את דבריה בסיפור קצר על אִמָּה, יעל רום, הטייסת הראשונה בחיל האוויר, אשר גם פיתחה פרויקטים לעידוד בנות ללמוד את מקצועות המתמטיקה וההנדסה.
בהמשך סיפרה על עבודתה כמתמטיקאית, ועל המחקרים שבהם היא עוסקת. ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית ומנהלת המינהל לפדגוגיה בקבוצת ״עמל״, דיברה בהרצאתה על הוראה המותאמת למיגדר, וסקרה שורת מחקרים שבחנו הבדלים מיגדריים בדפוסי הלמידה, וכן דרכים לתיקון אי-השוויון, בין היתר באמצעות למידה בהפרדה מיגדרית.
בחלקו המרכזי של הכנס התקיים פאנל רב-משתתפים, שעסק בשאלה "כיצד החברה משפיעה באופן גלוי וסמוי על הוראת מתמטיקה של בנים ובנות, ומה ניתן לעשות בנושא". את הפאנל הנחתה אנני פלינט מחברת "אורקל", ועם משתתפיו נמנו המדריכה הארצית למתמטיקה בחט"ב במשרד החינוך, ניצה שיאון, ומורים למתמטיקה מהמיגזרים השונים והרמות השונות. הרצאת הסיום בכנס הייתה של פרופ' שירי ארטשטיין מהמחלקה למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב, בנושא: "גיאומטריה רב-ממדית ואני". בהרצאה סקרה פרופ' ארטשטיין רעיונות מתוך התחום המרכזי של עיסוקה המתמטי, וכן התייחסה למיקומן של נשים בתחום המחקר המתמטי מנקודת מבט אישית. בסיום הכנס הביעו הדוברות תקווה, שעוד יבואו ימים שבהם לא יהיה עוד צורך בכנסים העוסקים בהיעדרן של בנות ממקצועות המדעיים המדויקים, שכן ייצוגן של נשים בהם יהיה גבוה דָיוֹ.