שינויים מפליגים בטכנולוגיות המשמשות במחקר

משולחנו של הנשיא
05.06.2018

משולחנו של הנשיא - יוני 2018

דניאל זייפמן

מחקר מדעי הוא תמיד הרפתקה מרגשת, אבל התקופה הנוכחית משמעותית ורבת-הפתעות במיוחד. במובן זה, נראה שאנו חווים כיום מעין "תור זהב" מדעי. דברים משתנים במהירות רבה בתחומים רבים, תובנות ורעיונות חדשים משנים את תפיסת העולם שלנו, ללא הרף. במקביל, מתחוללים שינויים מפליגים בטכנולוגיות המשמשות במחקר, כגון מיקרוסקופיה מתקדמת, ספקטרומטריה בתהודה מגנטית גרעינית, ועוד. המכון מצטייד במערכות מתקדמות אלה כדי לתת בידי המדענים את הכלים החדישים ביותר אשר נחוצים כדי לפעול ולהגיע להישגים משמעותיים בחזית המדע העולמית. כך למשל, חנכנו לפני זמן לא רב את המכון לדימות מוח האדם על שם עזריאלי, שבו פועלת מערכת דימות תיפקודי בתהודה מגנטית בעלת שדה מגנטי בעוצמה של שבעה טסלה. מערכת זו היא הראשונה והיחידה בישראל, ומעטות כמוה בעולם.

בתקשורת העולמית נשמעים באחרונה, שוב ושוב, צמדי המילים "מיחשוב קוונטי" ו"בינה מלאכותית". אמנם, מדענים בעולם, ובהם גם מדעני המכון, עסקו בתחומים אלה במשך שנים רבות, אבל העובדה שכיום הם מוטמעים בשפת היום-יום מעידה שהם הגיעו לבשלות מסוימת. טכנולוגיות אלה עשויות להשפיע עמוקות על חיינו, וכן על הדרך שבה אנו מבצעים מחקרים מדעיים, לא רק בפיסיקה ובמדעי המחשב, אלא גם בכימיה ובמדעי החיים. תשומת הלב שלנו ממוקדת בימים אלה באפשרויות שנפתחות בתחומים אלה.

כרגיל, חודש מאי הוא החודש שבו חברי מועצת המנהלים שלנו מגיעים למכון כדי לשמוע על פעילות המכון, ולקבל החלטות לגבי נכסי המכון ודרך ניהולו. אנו אסירי תודה לחברי מועצת המנהלים אשר משקיעים את זמנם ואת כישרונותיהם בקבלת ההחלטות הרבות הנדרשות להפעלת המכון.

בבניין המינהלה על שם דיואי סטון בוצע שיפוץ רחב-היקף, וכמעט כל דייריו חזרו למשרדיהם, כשהם נהנים מבניין חדיש המתאים לארגון אשר נושא את פניו אל העתיד.

דניאל זייפמן