אולם על-שם אוקטב בונדורף בוטנאר

19.01.2011

שתף

 
אולם על-שם אוקטב בונדורף בוטנאר אדריכל: משה צור
אולם על-שם אוקטב בונדורף בוטנאר
אדריכל: משה צור

 

האולם על-שם אוקטב בונדורף בוטנאר, שתוכנן בשנת 2002 על-ידי האדריכל משה צור, נדמה לשבלול גדל מידות הנצמד לפינתו של הבניין על-שם ארתור ורושל בלפר למחקר ביו-רפואי כפי ששבלול נצמד לגבעול, אשר במקרה זה עשוי בטון חשוף וזכוכית. כמו אותו גבעול, בניין בלפר מזין את האולם דרך המבואה בקומת הקרקע שלו. האנשים המבקשים להיכנס לאולם חולפים בין שני עמודי בטון חשוף, שכמו השבלול החיצוני גם הם עשויים בתבנית ספירלית בולטת. כמוה, גם עיצוב החוץ של האולם מזכיר קונכיית שבלול ספירלית העשויה בטון. קונכייה זו ממשיכה את הקיר החיצוני של בניין בלפר, אך בניגוד אליו, קיר הבטון המעוגל מדגיש את התפרים הבולטים בין התבניות. תפרים אלה מתכנסים פנימה וכלפי הרצפה, כך שהקירות החיצוניים מקבלים צורת חרוט. הטיית הקיר המעוגל החיצוני מייצרת בפנים האולם תחושה של מרחב והתרוממות רוח.
 
אולם על-שם אוקטב בונדורף בוטנאר אדריכל: משה צור
 
צורה ייחודית זו של האולם מושכת מיד את העין, וניתן לראות בה פרשנות עכשווית לעקרון האדריכלות המודרנית - form follows function - שטבע האדריכל האמריקאי הנודע לואיס סאליבן, לאמור: עיצוב המבנה נובע מתיפקודו המיועד. כמשתמע מכך, המעטפת החיצונית של האולם חסר החלונות עשויה בטון חשוף - חומר בנייה משימתי, ענייני, המסתפק בתיפקוד יעיל "בלבד". כאשר המבנה המעוגל חודר לתוך חלל הכניסה ישר-הקווים של הבניין המארח, מתחלף הבטון בקיר עץ המשמש ארון ספרים אשר פונה למבואת הבניין. בתוך האולם מעניק קיר העץ חיפוי אקוסטי חיוני.
 
מבנהו העגול של האולם הפנימי תואם גם הוא את העיקרון ה מודרניסטי. בשורה הראשונה ממוקמים 12 מושבים בלבד, ומניפת הצפייה נפתחת בהדרגה, עד 18 מושבים בשורה השישית והאחרונה. שורה זו מתוחה על היקפו של האולם המכיל 100 מושבים, כשמעבר לה ממוקמים חדרים טכניים. עם שטיח נעים, כסאות איכותיים בצבעי אפור בהיר, ותאורה נסתרת בתקרה מונמכת, מתגלה פנים האולם כמקום רך, נעים ומזמין, שונה מאוד מהמעטפת החיצונית, הבוהקת, הסגפנית והנוקשה למראה. ממש כאותו שבלול בקונכיית ביתו.
 

שתף