מרגיעים את העור

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.2003

מימין לשמאל: פרופ' דוד ולך וד"ר אנדרו קובלנקוץ. יישומים בדרך

ספחת (פסוריאסיס) היא מחלת עור כרונית חשוכת מרפא התוקפת כ -4.5 מיליון בני-אדם בארה"ב ו-5.7 מיליון בני-אדם באירופה. כ-10% מהחולים במחלה זו מפתחים גם דלקת פרקים כרונית המכונה דלקת פרקים פסוריאטית. בניסויים קליניים, שבהם נבחנה תרופה ניסיונית המבוססת על תגלית של פרופ' דוד ולך מהמחלקה לכימיה ביולוגית במכון ויצמן למדע, נמצא שמצבם של הסובלים ממחלות אלה השתפר באופן משמעותי. לא היו לתרופה השפעות לוואי. ממצאים אלה תוארו בהודעה לעיתונות של חברת "סרונו", המייצרת את התרופה על-פי רישיון מחברת "ידע" של מכון ויצמן למדע, באמצעות החברה-הבת שלה בישראל, "אינטרפרם". "אינטרפרם", החוגגת השנה 25 שנים להיווסדה, הוקמה על-ידי "סרונו" במטרה לפתח ולייצר תרופות על בסיס תגליות של מדעני מכון ויצמן.

התרופה, הקרויה אונרספט, או 1 -TBP, שיפרה במידה ניכרת את מצב החולים לפי מדד (PASI (Psoriasis Area and Severity Index מקובל בעולם למדידת האפקטיביות של תרופות בתחום זה. לאחר טיפול של 12 שבועות חל שיפור של לפחות 57% לפי מדד PASI במצבם של 54% מהחולים שטופלו בתרופה. שיפור במידה כזו נצפה רק אצל 12% מהחולים שקיבלו תרופת דמה ("פלסיבו"). במשך תקופה זו חוו המטופלים בתרופה שיפור ניכר באיכות החיים, בהתבסס על המדדים הסטנדרטים בתחום זה(SF-36) 36 SHORT FORM ו-  (DLQI(Dermatology Life quality Index

"סרונו" מתכננת להתחיל את השלב השלישי בניסויים הקליניים בתרופה במשך השנה.

התרופה מעכבת את פעילותו של חלבון הקרוי ( TNF (Tumor Necrosis Factor, המיוצר על-ידי המערכת החיסונית בתגובה לדלקת או לפגיעה ברקמות הגוף. במספר מחלות דלקתיות, החלבון הזה מיוצר בכמויות גדולות מדי, דבר שגורם להרס רקמות בריאות בגוף. בחיפושיה אחר גורמים טבעיים שיוכלו לבלום את ה- TNF, הצליחה קבוצת חוקרים ממכון ויצמן למדע, בראשות פרופ' דוד ולך מהמחלקה לכימיה ביולוגית, לבדד שני חלבונים המסוגלים להיצמד ל- TNF באופן ייחודי בררני, ובכך לבלום את פעילותו. אחד מהם, הנקרא TBP1, מהווה את הבסיס לתרופה הנבדקת כיום על-ידי "סרונו". החלבון השני, TBP2, הוא הבסיס לתרופה בשם ) Enbrel המיוצרת בהיקף רחב על-ידי חברתAmagen, ומשמשת לטיפול בדלקת פרקים שגרונית. נוגדנים נגד TNF , שנוצרו לראשונה במעבדתו של פרופ' ולך במכון ויצמן למדע, משווקים על-ידי מספר חברות (כמו .Centocor Inc. שמכינה את הנוגדנים כתרופה בשם Remicade)) לטיפול בדלקת פרקים שגרונית, וכן לטיפול בדלקות מעיים, מחלת קרון וקוליטיס.

להחליש את עוצמת התקשורת

שליטה בפעילותם של חלבוני NF-kB יכולה לעזור לרפא מחלות אוטו-אימוניות כגון דלקת פרקים שגרונית, זאבת, וכן ספחת ודלקות מעי כרוניות דוגמת מחלת קרון

מתג מולקולרי ייחודי שולט, כנראה, בתהליכי דלקת, תגובות של המערכת החיסונית, התפתחות גידולים סרטניים ותהליכי מוות של תאים. מסקנה מפתיעה זו עולה ממחקר חדש של מדעני מכון ויצמן למדע ומכון פסטר שבפאריס. ממצאי המחקר התפרסמו באחרונה בכתב העת המדעי "נייצ'ר".

המתג שהתגלה הוא הגן הקרוי CYLD כשהמתג הזה מופעל, הוא מבטל שינוי כימי מסוים החיוני לשיגור אותות התקשורת אשר נשלחים לקבוצת חלבונים חשובה הקרויה NF-kB. חלבונים אלה שולטים בתגובות חיסוניות, בתהליכי דלקת, בהתפתחות סרטן ובמות תאים. במילים אחרות, הפעלת המתג המולקולרי CYLD גורמת להפחתת עוצמתם של אותות התקשורת הנשלחים לעבר קבוצת חלבונים זו, דבר שמפחית את פעילותם בתא. מכיוון שעודף פעילות של חלבוני NF-kB. יכול להוביל להרבה מחלות והפרעות בריאותיות, גילוי של מתג אשר מרסן פעילות זו יכול לסייע בפיתוח שיטות טיפול חדשות בתופעות אלה.

שיטות טיפול חדשות אלה עשויות להתבסס על החלשה או על כיבוי מוחלט של אותות התקשורת הנשלחים לחלבונים מקבוצת NF-kB.. שליטה בפעילותם של חלבוני NF-kB. המיוצרים בתא, יכולה לעזור לרפא מחלות אוטו-אימוניות כגון דלקת פרקים שגרונית, זאבת, וכן ספחת, דלקות מעי כרוניות דוגמת מחלת קרון ואחרות. הפחתת עוצמת התקשורת עשויה, אולי, לסייע באותה דרך גם בבלימת סוגים מסוימים של סרטן. החלבונים מקבוצת NF-kBתורמים ליצירת סוגים מסוימים של סרטן בכך שהם ממריצים את גדילת התאים ומונעים מוות מתוכנת, טבעי ורצוי, של תאים (אפופטוסיס). מניעת המוות הטבעי של התאים עלולה לגרום להתרבות לא מבוקרת שלהם, דבר שמשמעותו היא התפתחות גידול סרטני. הפעלת המתג המולקולרי CYLD גורמת לעיכוב פעילותם של החלבונים האלה, מפחיתה את פעילותם, ומחלישה את יכולתם למנוע את מותם של התאים שהגוף מעוניין במותם. החלשה זו תגרום, למעשה, למות התאים ש"מלאו ימיהם", או שחלו בהם תקלות חמורות, דבר שמשמעותו היא מניעת התפתחות הגידול הסרטני.

מצד שני, מוטציות שעלולות להתחולל במתג המולקולרי CYLD יכולות לגרום להגברת אותות התקשורת הנשלחים לחלבונים מקבוצת NF-KB, דבר שממריץ את פעילותם, ובהמשך גורם לעצירת תהליכי המוות הטבעיים של התאים בגוף. משמעות עצירתם של תהליכי מות התאים היא התפתחות סרטן. בעבר כבר נמצא שסוג נדיר של סרטן הנקרא סילינדרומטוסיס, הפוגע באזורים שעירים בגוף, וכן סוגים נוספים של סרטן עור, נגרמים כתוצאה ממוטציות במתג המולקולרי CYLD. כעת מנסים המדענים לבדוק האם מוטציות בגן CYLD מעורבות גם בסוגים שכיחים יותר של סרטן.

מחקר זה בוצע בהנחיה משותפת של פרופ' דוד ולך מהמחלקה לביולוגיה כימית במכון ויצמן למדע ופרופ' ז'יל קורטוא ממכון פסטר שבפאריס. המחקר בוצע על-ידי ד"ר אנדרו קובלנקו (שהיה באותה עת תלמיד מחקר במכון ויצמן ובמכון פסטר), בשיתוף עם ד"ר ג'וזפינה קנטארלה מאוניברסיטת קטניה שבאיטליה (שהייתה באותה עת מדענית אורחת במכון ויצמן למדע), וכן קריסטין שאבל-בסיה ופרופ' אלן ישראל ממכון פסטר, פאריס. המחקר נתמך על-ידי חברת .Ares Trading S.A.מקבוצת "סרונו".