סליחה על השאלה

05.02.2020

טקס הענקת המלגות על-שם אברהם אגמון לחונכים מצטיינים של פר"ח – תוכנית לאומית להשפעה חברתית

טקס הענקת המלגות על-שם אברהם אגמון לחונכים מצטיינים של פר"ח – תוכנית לאומית להשפעה חברתית – לשנת תשע"ט, התקיים באחרונה באולם הברווז במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. זוהי שנתה ה-46 של תוכנית פר"ח, שנוגעת בחייהם של סטודנטים, ילדים ובני נוער רבים שלקחו בה חלק כחונכים או כחניכים. השנה בחרו מארגני הטקס להציג את זוכי הפרס באמצעות סרטונים בסגנון התוכנית "סליחה על השאלה", והצליחו לגעת בכל הרבדים של תהליך החונכות. כל חונך חשף את התהליך שעבר עם חניכו וסיפר על ההישגים החברתיים, האישיים והלימודיים שלו.

אליאור עומר מהאוניברסיטה העברית בירושלים קיבל חניך שעמד בפני מבחן מתכונת במתמטיקה – מקצוע שבו נכשל פעם אחר פעם. במהלך החונכות הפך החניך, שלא היה מסוגל לשבת 10 דקות רצופות וללמוד, לתלמיד שמתרגל ארבע שעות ויותר ואף השיג בסופו של דבר ציון 100 במתכונת. אליאור הבין שהוא צריך לייצר לחניך חוויית הצלחה: בכל מפגש הוא הסביר לו את החומר של השיעור הבא כדי שיגיע עם ביטחון עצמי גבוה יותר. הוא הסביר לו תרגילים במתמטיקה דרך משחק כדורגל, הזמין אותו לקמפוס כדי שיחווה אווירה אקדמית, וכך הפך עבורו מודל לחיקוי ומישהו שאפשר להתייעץ איתו בכל עניין.

סג'א עשתה בחונכות שלה דבר שלא רואים כל יום. היא הפכה ילד בודד ומפוחד לשמח יותר, בטוח יותר, מלא בכלים להמשיך את הדרך שלו בהצלחה, ומבלי להסס אפשר לומר שהיא שינתה את חייו"

סג'א עאזם מאוניברסיטת תל-אביב עזרה לחניך שלה להיפתח לעולם דרך האמנות. כבר במפגשיהם הראשונים, החניך – ילד בן שבע בפרויקט ילדי אסירים אשר בשל מצבו המשפחתי והבריאותי היה סגור ומפוחד – הפגין כישרון ציור יוצא דופן. העבודה היצירתית המשותפת שלהם יצרה עבורו חוויה של הצלחה והובילה להצגת תערוכה של ציוריו בבית-ספרו בסוף שנת הלימודים. במהלך החונכות סג'א גם הצליחה להוציא את החניך מהבית שבו העדיף להסתגר. תחילה הם יצאו עם אחיו ואחיותיו, ובהמשך יצא הילד רק עם סג'א ואף הצליח ליצור קשר ולשחק עם ילדים אחרים, שנענו לו בשמחה. מדברי הוועדה לבחירת חונכים מצטיינים: "סג'א עשתה בחונכות שלה דבר שלא רואים כל יום. היא הפכה ילד בודד ומפוחד לשמח יותר, בטוח יותר, מלא בכלים להמשיך את הדרך שלו בהצלחה, ומבלי להסס אפשר לומר שהיא שינתה את חייו".

החניך בן העשר של הית'ם דחרוג מהטכניון בחיפה סיים את החונכות עם השאיפה שכשיהיה גדול, ילמד בטכניון; בדיוק כמו החונך האהוב שלו, הית'ם. מילד מופנם ומבודד חברתית הפך החניך לתלמיד יוזם, פעיל ולומד, שמשתתף בשיעורים ומאמין ביכולתו להצליח ואפילו להנהיג. "אבל ההתחלה לא הייתה קלה", מספר הית'ם. "ניסיתי לראות את העולם דרך עיניו, והבנתי שאוכל לתקשר איתו באמצעות משחק, כי אז הכל הופך פשוט יותר". הם שיחקו במשחקי זיכרון בשתי שפות, צפו יחד בסרטונים שעניינו את הילד ועוד פעילויות רבות שגרמו לו לשתף את הית'ם בהתמודדויות ובקשיים שלו. הית'ם הפך עבורו למעין אח גדול ואכפתי וחבר אמיתי שתמיד נמצא שם בשבילו. החיבור המיוחד ביניהם, שהעמיק אחרי כל מפגש, הוא זה שתרם לשינוי בכל תחומי חייו של החניך.

בירכו את המשתתפים בטקס אלון גלרון, מנכ"ל פר"ח, פרופ' דניאל זייפמן, יו"ר מועצת פר"ח, יעל סימן טוב כהן, ממונה בכירה בזרוע החברתית של הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, וד"ר ליאת בן-דויד, מנכ"לית מכון דוידסון לחינוך מדעי.

שתף