"המדע יביא לארץ הזו שלום ויחדש את נעוריה"

טקס הענקת התארים מטעם מדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע התקיים אתמול לראשונה במתכונת מקוונת. ד"ר אימאן ח'טיב-מסאלחה נשאה נאום מרגש בשם הבוגרות והבוגרים

"אני נרגשת וגאה לעמוד כאן היום ולשאת דברים בשם הבוגרות והבוגרים. זו זכות גדולה והגשמת חלום. בחרתי לפתוח בדבריו של ד"ר חיים ויצמן המתאר את התפקיד ההיסטורי שמילא וממלא מכון ויצמן למדע: 'אני סמוך ובטוח כי המדע יביא לארץ הזו שלום ויחדש את נעוריה...'", כך פתחה ד"ר אימאן ח'טיב-מסאלחה את נאומה בשם בוגרות ובוגרי מכון ויצמן למדע בטקס הענקת התארים מטעם מדרשת פיינברג שהתקיים אתמול לראשונה במתכונת מקוונת בעקבות הגבלות הקורונה.

"לפני שהצטרפתי למכון, היו לי חששות ודאגות. חששתי מהרמה הגבוהה של המחקר, מההסתגלות ללימודים בשפה האנגלית, מהמרחק מהמשפחה בצפון ומההשתלבות בחיי היום יום בעיר רחובות. כעבור מספר חודשים התבדו חששותיי, ובמהרה הפך המכון לבית השני שלי ושל משפחתי", הוסיפה אימאן והקדישה את התואר שקיבלה לאחותה, היבה, שהלכה לעולמה בזמן לימודיה. אימאן, שהייתה תלמידתו של פרופ' צבי לפידות במחלקה לאימונולגיה זכתה בטקס גם בפרס מצטיינת הדיקן ואף נבחרה באחרונה להשתתף בתוכנית הלאומית לקידום נשים במדע המעניקה לחוקרות ישראליות מצטיינות מלגה למחקר בתר-דוקטוריאלי בחו"ל. אימאן, ילידת טמרה בגליל, תצא בקרוב לתקופת מחקר באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה, שם תמשיך לחקור את תאי המערכת החיסונית, לצד בעלה, ד"ר חסן מסאלחה, אף הוא בוגר המכון, ובתם בת השנתיים.

אימאן היא אחת מבין 138 בוגרות ו-171 בוגרים שקיבלו אתמול תוארי דוקטור ומוסמך ממדרשת פיינברג. בין מקבלי תואר דוקטור בפיסיקה היו 22 בוגרים ושש בוגרות; בכימיה – 13 בוגרים ו-12 בוגרות; במדעי החיים – 33 בוגרים ו-47 בוגרות; במתמטיקה ומדעי המחשב – 11 בוגרים ושתי בוגרות ובהוראת המדעים – שני בוגרים ובוגרת אחת. בין מקבלי תואר מוסמך בפיסיקה היו 22 בוגרים ובוגרת אחת; בכימיה – 15 בוגרים ו-16 בוגרות; במדעי החיים – 27 בוגרים ו-46 בוגרות; במתמטיקה ומדעי המחשב – 24 בוגרים וחמש בוגרות ובהוראת המדעים (עם תזה וללא תזה) – תשעה בוגרים ו-20 בוגרות. בין עוטי הגלימות וחובשי הכובעים היו גם 17 בוגרים מחו"ל שהשלימו לימודי מחקר בישראל.  

"המציאות החדשה הפגישה את כולנו עם הבלתי צפוי, מצב המהווה את לחם חוקם של החוקרים שמתמודדים עם הלא נודע באופן יומיומי"

נשיא המכון, פרופ' אלון חן, בירך את הבוגרים והתייחס בדבריו לאופי המיוחד של הטקס השנה: "העובדה שהמציאות מאלצת אותנו לקיים את הטקס הזה באמצעים מקוונים, ולא ברוב עם, כפי שנהגנו עד כה, רק מחדדת את ההתרגשות ואת המשמעות של הרגע הזה בחייכם ובחיי המכון... האתגרים שממתינים לכם, כבר מחר בבוקר, שונים במידה רבה מאלה שהמתינו לבוגרינו בשנים הקודמות. מגיפת הקורונה מעצבת מחדש את העולם, וכולנו חייבים ללמוד את הכללים החדשים תוך כדי תנועה, הסתגלות ויצירתיות. החדשות הטובות הן שאתם יוצאים למציאות מורכבת זו, כשבאמתחתכם כלים מקצועיים מחזית הידע האנושי, שמאפשרים לכם לפעול ולתרום לשיפור המצב. וזה המקום שבו האופטימיות הטבועה בכולנו אמורה להיכנס לפעולה".

דיקן מדרשת פיינברג, פרופ' גלעד פרז, התייחס אף הוא בדברי הברכה שלו למגיפת הקורונה: "המציאות החדשה הפגישה את כולנו עם הבלתי צפוי, מצב המהווה את לחם חוקם של החוקרים שמתמודדים עם הלא נודע באופן יומיומי. אך לעיתים נדירות תהליך החקירה מוביל למצבי גילוי מרגשים. אני עדיין זוכר את תחושת החדווה שהייתי שותף לה עם המנחה שלי, כסטודנט, ברגע שבו הגענו לתוצאה חדשה, לא מאוד משמעותית, אך שהייתה ידועה רק לנו...". בין המברכים היו גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ויו"ר המועצה המדעית, פרופ' דניאלה גולדפרב. ברכות מצולמות לבוגרים שלחו גם יעל ארד, הישראלית הראשונה שזכתה במדליה אולימפית, והשחקן והיוצר ליאור כלפון.

"לפני קרוב ל-100 שנה ביקר ויצמן בניו יורק והתארח בביתם של סבי וסבתי... בעקבות המפגש עם דמותו הסוחפת הגיעה משפחתי כעבור שנים אחדות מניו יורק לירושלים"

אורחת הכבוד באירוע הייתה נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית וכלת פרס ישראל לחקר המשפט, פרופ' נילי כהן. "ביקשתי לראות את הרכב המסיימים. ודאי לא תתפלאו לדעת שעניין אותי מספר הנשים, ושמחתי לראות ששיעורן בקרב המסיימים קרוב למחצית, אבל המשימה עדיין לא הושלמה – מתמטיקה, פיסיקה ומדעי המחשב משוועים לחוקרות, ואני יודעת שהמכון עושה צעדים מרשימים גם בתחומים אלה", אמרה פרופ' כהן בדבריה והוסיפה זווית אישית: "אני רוצה לחתום את דבריי, ולהתייחס לדמותו של חיים ויצמן, שבהיכל המדע המרשים כל כך הקרוי על שמו, אנו שרויים. ויצמן מהווה מופת למדען ששילב בעוצמה יוצאת דופן חזון מדעי וטכנולוגי עם מדיניות, ציונות ותרבות. ואני מרגישה אליו קרבה כמעט משפחתית – לפני קרוב ל-100 שנה, ב-5 בדצמבר 1923 ביקר ויצמן בניו יורק, והתארח בביתם של  סבי וסבתי, ברוך ובת-שבע גרבלסקי, מראשי הקהילה הציונית בניו יורק... בעקבות המפגש עם דמותו הסוחפת של ויצמן הגיעה משפחתי כעבור שנים אחדות מניו יורק לירושלים, כדי להגשים כאן את החזון הציוני. אני רואה בכל אחד ואחת מכם את גילום ערכיו של ויצמן, ואני מקווה שתצליחו לפעול ברוח החזון המדעי והחברתי שאותו קידם".

שתף