יוצאים מהקופסה

01.12.2008
 
להכיר מערכת אקולוגית בסביבתה הטבעית, ללמוד על קרבות המכבים במקום התרחשותם, ולצפות בתופעות גיאולוגיות בגודלן הטבעי - אלה הן רק מספר דוגמאות ליתרונות הגדולים של הלמידה מחוץ לכותלי בית הספר והכיתה. היציאה אל השטח היא דרך לימוד יעילה וחווייתית, ויכולה להמחיש טוב יותר מאלף שיעורים מושגים ותהליכים בתחומים שונים. למרות זאת, מורים אינם מרבים לנצל את הפוטנציאל העצום של הסביבה. מעבר לכך, למידה יעילה בסביבת לימוד החוץ-כיתתית מחייבת תוכנית מובנית, המאפשרת להתכונן לפעילות החוץ, להפיק ממנה את המירב, ולשלב אותה בתוך מערך הלימודים הרגיל.
 
המרכז הישראלי ללמידה חוץ-כיתתית הוקם במכון דוידסון לחינוך מדעי, במטרה לעודד מורים לצאת אל השטח, להעמיד לרשותם כלים פדגוגיים ודידקטיים לעבודה בחוץ, ולנצל את היתרונות שמציעה הסביבה כאתר לימוד. הכנס השנתי השישי של המרכז, שהתקיים באחרונה באור-עקיבא, היווה "דוגמא אישית" לעקרונות הלמידה החוץ-כיתתית. הכנס השנתי הוא הזדמנות לאנשי החינוך ללמוד אחד מהשני בתחום של הלמידה החוץ-כיתתית, ובו ניתנת במה למורים להציג בפני עמיתיהם פעילויות שהם עושים בשטח זה.
 
השנה הוקדש הכנס לנושא "אתר ארכיאולוגי כסביבת לימוד חוץ-כיתתית", וכלל סיורים מודרכים, סדנאות והדגמות בגן הלאומי בקיסריה, אשר הציגו בפני המשתתפים מיגוון דוגמאות לפעילות חווייתית חוץ-כיתתית. בכנס השתתפו כ-140 אנשי חינוך: מנהלי בתי-ספר, מורים, גננות ומדריכים.
 
הכנס השנתי הוא יוזמה משותפת של מינהלת הטיולים והלמידה מחוץ לבית הספר במשרד החינוך, מכון דוידסון לחינוך מדעי, המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע והצוות הדידקטי בע"מ, והתקיים בשיתוף עיריית אור עקיבא, רשות הטבע והגנים, והחברה לפיתוח נמל קיסריה.
 
 
משתתפי כנס הלמידה החוץ-כיתתית. טוב יותר מאלף שיעורים
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם