עונת הטורנירים

01.06.2008

מספר טורנירים מדעיים לנוער התקיימו באחרונה במסגרת היחידה לצעירים במדע - צמ"ד, המהווה חלק ממכון דוידסון לחינוך מדעי, המאגד את הפעילויות החינוכיות של מכון ויצמן למדע. בטורניר הפיסיקה על-שם שלהבת פריאר השתתפו כ-50 צוותים של תלמידי תיכון מרחבי הארץ ומחו"ל. הצוותים המתמודדים נדרשו לתכנן ולבנות כספת, הננעלת באמצעות מנגנון פיסיקלי מקורי. במהלך התחרות ניסו הצוותים לפרוץ מספר גדול ככל האפשר של כספות - תוך זמן מוגבל. במקביל, נבחנו הכספות על-פי מספר הפעמים שבהן הצליחו המתחרים לפענח ולפרוץ את מנגנון הנעילה, וכן על-פי הערכת צוות שופטים ממדעני מכון ויצמן. הצוותים שהגיעו להישגים גבוהים מקבלים ציון מאה בבחינת המעבדה בפיסיקה.

השנה השתתפו בתחרות צוותים מארה"ב, קנדה, בריטניה, איטליה, מולדובה, רוסיה וישראל.

האולימפיאדה הארצית למתמטיקה על-שם פרופ' יוסף גיליס התקיימה זו הפעם ה41-. השנה השתתפו בה 69 בני נוער, מעשרות בתי-ספר ברחבי הארץ. המשתתפים נדרשו לענות על שאלון אותו חיברו מדענים ממכון ויצמן למדע וממוסדות אחרים להשכלה גבוהה, שגם שפטו בתחרות. ארבעת הזוכים ו-12 המצטיינים באולימפיאדה יקבלו פרסים, ובהם מלגות לימוד. הם גם יוזמנו להשתתף בסגל נבחרת ישראל באולימפיאדת המתמטיקה הבין-לאומית שתתקיים במדריד, ספרד, בחודש יולי. טקס חלוקת הפרסים והתעודות יתקיים בחודש יוני, במכון.

בתחרות ההישרדות הווירטואלית "קודגורו אקסטרים" נדרשים הצוותים המתחרים ליצור תוכנות מחשב "שורדות" התוקפות ומשמידות את התוכנות היריבות - וגם מסוגלות להתחמק מהתקפותיהן, ולהתמודד עם איומים נוספים - "פצצות חכמות" ו"זומבים" שהושתלו על-ידי יוצרי התחרות. לחברי הצוות הזוכה, מבית-ספר "אורט" בקריית ביאליק, הוענקו מלגות בגובה מחצית שכר לימוד לתואר ראשון במדעי המחשב במרכז הבין-תחומי בהרצליה.

תחרות "קודגורו אקסטרים" היא יוזמה משותפת של היחידה לצעירים במדע (צמ"ד) שבמכון דוידסון לחינוך מדעי, בשיתוף עם החברות IBM ו"אלאדין", המרכז הבין-תחומי בהרצליה, עמותת יוצאי יחידת 8200 של חיל מודיעין, אגף התקשוב בצה"ל, משרד ראש הממשלה ומשרד החינוך.

בטורניר הכימיה נדרשו הצוותים המשתתפים ליצור תערובת חומרים, וכן לפצח את הרכבן של תערובות כימיות מתחרות באמצעות שיטות אנליזה כימיות: שיקוע, סתירה, תגובות צבע, שריפה, חימצון ועוד. במקום הראשון בטורניר זכה הצוות מבית החינוך ומדעים - תיכון ג'לג'וליה, למקום השני הגיע צוות מבית-הספר בן-גוריון בנס-ציונה, ובמקום השלישי זכה צוות מכפר הנוער ויצ"ו ניר העמק בעפולה. תלמידי הצוותים הזוכים קיבלו ציון 100 ביחידת המעבדה הנכללת בבחינת הבגרות בכימיה. נשיא המדינה, מר שמעון פרס, ביקר במכון דוידסון ביום התחרות ושוחח עם התלמידים.

בטורניר נוסף, האולימפיאדה זוטא במתמטיקה, השיבו המשתתפים על שאלון שהופץ ברשת. מצטייני שלב זה הוזמנו לשלב הגמר, במהלכו קיבלו שאלון מיוחד שהותאם עבורם על-ידי ד"ר מריה גורליק וד"ר דמיטרי נוביקוב מהפקולטה למתמטיקה ומדעי המחשב במכון ויצמן למדע. זוכי האולימפיאדה יוכרזו בטקס חלוקת הפרסים שיתקיים בחודש יוני. השנה הוצע למשתתפים דוברי הערבית שאלון בשפתם, שבהכנתו סייע פרופ' אדריס תיתי - גם הוא מסגל הפקולטה למתמטיקה ומדעי המחשב במכון.

נשיא המדינה, שמעון פרס, ומשתתפות בטורניר הכימיה         מפצחים את הכספת