לוח וגיר

01.09.2008
40 שנה עברו על המחלקה להוראת המדעים במכון, לא בריקודים, ולא במדבר, אלא בעבודה חלוצית ומקורית, שביססה מערכים של תוכניות לימוד בתחום הוראת המדעים בישראל. עם השלמת העשור הרביעי לפעילותה של המחלקה, התקיים באחרונה במכון כנס מדעי מיוחד, שבו השתתפו, בין היתר, פרופ' אורי גניאל ופרופ' אברהם הרכבי שעמדו בעבר בראש המחלקה, תלמידי מחקר שרכשו בה השכלה ותארים, וכן שלושה מדענים מחו"ל אשר ליוו את המחלקה ב-40 שנות קיומה, והשפיעו על עיצוב דמותה: פרופ' רוג'ר בייבי, פרופ' דייוויד וודינגטון ופרופ' ריצ'רד קמפה.

פרופ' ישראל בר-יוסף, סגן נשיא המכון לפיתוח משאבים ודיקן לענייני חינוך, פתח את הכנס, והציג מסמך שמסר פרופ' עמוס דה-שליט לחברי מועצת המנהלים של המכון בשנת 1968, ושעל-פי החזון המתואר בו הוקמה המחלקה להוראת המדעים. במסמך מתאר פרופ' דה-שליט את תפקידו של מכון ויצמן למדע בחינוך מדעי לנוער ולציבור הרחב. פרופ' דניאל זייפמן, נשיא המכון, דיבר על הדרך שבה סקרנות ויצירתיות מניעות את החינוך. הוא סקר את האמצעים שבהם מכון ויצמן למדע מעודד פיתוח חשיבה יצירתית: במרכזי המורים של המחלקה להוראת מדעים, במכון דוידסון לחינוך מדעי, המאגד את הפעילויות החינוכיות של מכון ויצמן למדע, בגן המדע על-שם קלור, ובאמצעות תוכנית קיסריה שנחנכה באחרונה, ובמסגרתה יוכלו מורים למדעים ללמוד במדרשה של המכון ולקבל תואר שני במדעים. פרופ' חיים הררי, יו"ר הוועד המנהל של מכון דוידסון לחינוך מדעי, ממייסדי המחלקה להוראת המדעים, דיבר על תפקידו המרכזי של החינוך המדעי בעידן הידע והטכנולוגיה, ועל החשיבות שבהקניית ידע מדעי בסיסי לכל.

במושב נוסף הציגו תלמידי המחקר של המחלקה כרזות המתארות את עבודותיהם בתחומי הוראת המתמטיקה, הפיסיקה, הכימיה, מדעי החיים, מדעי כדור-הארץ, מדעי המחשב ומדע וטכנולוגיה לחטיבות הביניים. בארוחת ערב חגיגית לכבוד פרופ' אבי הופשטיין, שסיים את כהונתו בתפקיד ראש המחלקה, הועלו זכרונות מימיה הראשונים של המחלקה. פרופ' הופשטיין מספר כי הגיע למכון ויצמן למדע בזכות חגיגת בר-מצווה משפחתית, שם פגש את פרופ' דה-שליט, אשר הזמין את המורה הצעיר לכימיה להצטרף למחלקה להוראת המדעים, שזה עתה נולדה. בשנת 1971 היה הופשטיין לתלמיד המחקר הראשון לתואר שלישי במחלקה, וקיבל את תואר הדוקטור בשנת 1975. בהמשך עמד בראש קבוצת הכימיה, ובתחילת שנת 2006 התמנה לראש המחלקה.

במרכז יומו השני של הכנס עמדו בוגרי המחלקה להוראת מדעים לדורותיהם. בשלושת המושבים, בהם התכנסו בוגרי שנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת ושנות האלפיים, סיפרו הבוגרים על המסלול שעברו - מיום סיום לימודיהם במחלקה ועד היום.
 
40 שנה למחלקה להוראת המדעים. ידע מדעי לכל

שתף