תלמידי תיכון שאינם מתמחים במדעים, יחלו בקרוב ללמוד מקצוע חדש – מוט"ב (מדע וטכנולוגיה בחברה מודרנית). המקצוע החדש, שהוגדר על ידי הוועדה העליונה לחינוך מדעי וטכנולוגי ("מחר 98"), בראשותו של נשיא המכון פרופ' חיים הררי, נחלק ליחידות לימוד בתחומים שונים. במחלקה להוראת המדעים במכון פותחו כמה יחידות לימוד כאלה: אנרגיה ואדם / רות בן צבי; מדע כישות מתפתחת / רחל ממלוק; מהדינוזאורים עד דרוין, אבולוציה בממד הזמן / ג'ף דאדיק, ניר אוריון; הזהב השחור, מהטבע לשירות האדם / שרה שני; וכן גם מוח תרופות וסמים / דבורה כהן. הספר שלפנינו, המלווה את יחידת הלימוד האחרונה ברשימה זו, מתאר את "כללי העבודה" הבסיסיים של המוח: כיצד מידע, תשדורות או פקודות עוברות ברשתות העצבים, כיצד מסרים חשמליים מותמרים למסרים ביוכימיים, הצולחים את הצמתים הבין-עצביים (סינפסות), ויוצרים ב"עבר השני" מסר חשמלי חדש הממשיך להוביל את ה"לפיד" ברחבי הרשתות העצביות. בהמשך מתאר הספר את הדרכיןם השונות שבהן סמים ותרופות יכולים להחליש או לחזק את התשדורות העצביות במוח, דבר שעשוי להשפיע על הזיכרון, על התפיסה החושית ואף על השליטה המוטורית של המוח בגוף.
הטקסטים ענייניים, אינפורמטיביים והם מציגים את המידע ברמה המאפשרת הבנה עקרונית מצד אחד, עם רכישת הבנה בסיסית העשויה להקל על רכישת ידע מורכב יותר, בעתיד, מצד שני. האיורים והתרשימים בהירים ומסייעים במידה רבה להבנת הטקסט. במחלקה להוראת המדעים מקווים לצרף אל הספר לומדה על גבי CD, או קלטת, אך יישום התוכניות האלה יתאפשר כנראה רק בעתיד.