הנה החדשות הטובות: לתלמידים רבים שמתקשים לעבור את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמת שלוש יחידות, יש היגיון בריא, שכל ישר ואינטואיציה רבה. בעזרת התכונות האלה, בלוויית תוכנית לימוד מקורית וגישה מתאימה הם יכולים להצליח בפתרון בעיות מתמטיות. כך אומרים ד"ר אברהם הרכבי, מ"מ ראש המחלקה להוראת המדעים במכון ומרכזת הפרויקט נורית הדס, שפיתחו - יחד עם צוות מורים מנוסים - תוכנית לימודים מקורית במתמטיקה לתלמידי החטיבה העליונה.
המחשות במקום פורמליזם
"במקום פורמליזם, בחרנו להדגיש שיטות אחרות של שרטוט והמחשות, שהחליפו את התרגילים הרבים והמשעממים הממלאים את ספרי הלימוד הישנים", אומר ד"ר הרכבי.
בשלב הראשון נוסתה התוכנית בבית-הספר המקיף בקיבוץ גבעת ברנר, בקריית מלאכי ובבית הספר של ויצ"ו ברחובות. מדעני המכון ליוו את הכיתות במשך שלוש שנים משנת 1992 ועד לשנת 1995 שבה סיימו התלמידים את הלימודים בכיתה י"ב. תהליך פיתוח התוכנית כלל הסתכלות שיטתית בתלמידים, בתגובותיהם תוך שימת לב מרבית לשאלות שהתעוררו במהלך השיעורים.
ענת, תלמידת כיתה י"ב בבית-הספר ויצ"ו ברחובות, לומדת זו השנה השנייה באמצעות עזרי הלימוד שפותחו במכון. "כשלמדתי בשיטה הישנה לא הצלחתי להבין אפילו את השאלה עצמה. כאן הספרים כתובים בשפה פשוטה וברורה, ההוראות קצרות, ענייניות ולא מסורבלות. השאלות מלוות בגרפים ובציורים, שעוזרים בהבנת השאלות. זאת שיטה טובה, שסוללת את הדרך להצלחה". ישראל, הלומד גם הוא באותה כיתה: "הציון שלי במתמטיקה עלה מבלתי-מספיק לכמעט-טוב". מורתם של השניים, אורלי גוטליב: "השיטה החדשה מעודדת חשיבה, ואינה מסתפקת בלימוד טכני של דרכי פתרון שונות". מרכיב חשוב של אופן הלימוד הוא עבודה עצמית, המאפשרת לכל תלמיד להתמודד עם פתרון השאלה על-פי יכולתו.
באחרונה השלים הצוות את פיתוח כל ספרי הלימוד, פעילויות המחשב ואמצעי העזר השונים הכלולים בתוכנית הלימודים. כעת ממשיך הצוות לעקוב אחר תלמידים בכיתות הניסוי, תוך השלמה והכנה של עזרי הדרכה והנחייה למורים. בעקבות הצלחת הניסוי מאמצים מורים רבים את תוכנית הלימודים המקורית. ההיזון החוזר מהמורים האלה המגיע למחלקה להוראת המדעים, מסייע בשכלול נוסף של ספרי הלימוד ותורם אף לתכנון השתלמויות למורים נוספים.