חוק הפלא של הקובייה

01.12.1997

שתף

ד"ר אלכס פרידלנדר עם תלמידים. ללמוד תוך כדי גילוי
 
 
אנשים שמתהדרים בעובדה שאינם יודעים מתמטיקה, כנראה לא פגשו את ד"ר אלכס פרידלנדר מהמחלקה להוראת המדעים במכון. וההפסד, כנראה, כולו שלהם. ד"ר פרידלנדר פיתח, יחד עם עמיתים מהמרכז לטכנולוגיה חינוכית, מודל מקורי ללימודי מתמטיקה. המודל מיועד לתלמידי בית ספר יסודי, שכבר שולטים במיומנויות מתמטיות בסיסיות. הוא מורכב מסדרה של יחידות לימוד הקרויה "גילויים". התלמידים המשתמשים במודל חוקרים בעיות שונות, מתמודדים עם מצבים לא מוכרים ומגיעים למסקנות בעצמם.
 
גישתו של פרידלנדר מציעה אלטרנטיבה לשיטות הלימוד המסורתיות, שלפחות חלקן לא זכו לאהדה רבה בקרב התלמידים. "בשיטת הלימוד הרגילה מלמדים מתמטיקה כמקצוע היררכי, שבו נושאים מסוימים חייבים להילמד לפני נושאים אחרים", מסביר ד"ר פרידלנדר, "אבל למעשה, המתמטיקה עשירה ורחבה ואפשר להתקדם בה בכיוונים רבים במקביל, כאשר המניע להתקדמות זו היא סקרנותו של התלמיד ורצונו להתמודד עם סיטואציות שונות".
 
למשל, תוך כדי חקירת קוביות משחק, מגלים הילדים את "חוק הפלא של המספר שבע": העובדה שהמספרים על פאות נגדיות בקוביה מסודרים כך שתמיד יסתכמו בשבע. ברגע שהרעיון נקלט, הוא ממשיך לפעול באופן מופלא, ונעשה כלי שימושי לפתרון בעיות אחרות, מסובכות למדי. יחידות ה"גילויים" אינן אמורות לרשת את לוח הכפל. הן אינן תחליף, אלא תוספת, העשויה לעודד עוד ילדים להצטיין במתמטיקה.
 
על בסיס אותם עקרונות מפתחים במחלקה להוראת המדעים במכון תוכנית להוראת מתמטיקה בחטיבות הביניים, הקרויה "מתימחשב", העושה שימוש במחשב. בראש צוות הפיתוח של התוכנית הזאת עומדת ד"ר רינה הרשקוביץ.
 
"המחשב אינו משמש כאן ככלי המגיש לתלמיד רצף של תרגילים", אומר ד"ר פרידלנדר, "אלא כאמצעי להתמודדות עם סיטואציות בעיה מורכבות". תוכנית זו כבר מיושמת בבתי-ספר בארץ.
 

שתף