מסלול הזרימה של תוכניות הלימודים הוא ברור מאוד וליניארי: ממפתחי התוכנית, דרך המורים, אל התלמידים בבתי-הספר. האמצעי לכך הוא ספר הלימוד הוותיק והנאמן. אבל מה קורה כשמחליפים את ספר הלימוד בפלטפורמה שיתופית ואינטרקטיבית דוגמת ויקיפדיה? מה קורה כשהזרימה הליניארית מוחלפת בזרם דו-כיווני: כשגם למורים ניתנת האפשרות לחוות דעה על התוכנית, לתקן ולעדכן את ספר הלימוד?
פרופ' רוחמה אבן, ראש קבוצת המתמטיקה ב
מחלקה להוראת המדעים, נתקלה ברעיון ה"ויקיספר" – פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת עריכה משותפת של חומר כתוב – והבינה כי זהו בדיוק האמצעי שיאפשר לה להגשים חזון ישן: פתיחת ערוץ תקשורת דו-סיטרי בין המורים לבין מפתחי תוכניות הלמודים, ויצירת "מורה שותף" אשר לוקח חלק פעיל בכתיבת עזרי הוראה. כך נולד פרויקט "ויקיספר" מקומי, המותאם למורי מתמטיקה. "המטרה הייתה גם ליצור קהילה פעילה של מורים שמדברת על תוכנית הלימודים – דבר שיתרום להתפתחות המקצועית שלהם. מטרה נוספת היא להרגיל את המורים להשתמש בכלים טכנולוגיים", אומרת פרופ' אבן.
פרויקט ויקיספר עלה לרשת ויצא לדרך לפני כשנה, כשבראשו עומדים פרופ' אבן, תלמיד המחקר שי אולשר, החוקרת הבתר-דוקטוריאלית ד"ר מיכל איילון, וגילה אוזרוסו-חגג, בלוויית יעוץ מתמטי של פרופ' אידריס תיתי מהפקולטה למתמטיקה ומדעי המחשב במכון. הצוות בחר בספר הלימוד "מתמטיקה משולבת" לחטיבת הביניים – אשר פותח על-ידי צוות המחלקה להוראת המדעים בראשות פרופ' רוחמה אבן, ד"ר אלכסנדר פרידלנדר וד"ר נעמי רובינזון – והעלה אותו על פלטפורמת "ויקי". במקביל גויס צוות מורים, אשר עובדים עם הספר. המורים קיבלו מילגה, והשתתפו בפרויקט במסגרת מסלול היזמות של תוכנית רוטשילד-ויצמן.
המורים שהשתתפו בפרויקט נהנו מתשתית, מתמיכה טכנית ומייעוץ מקצועי רציף, ובנוסף קיבלו יד חופשית לחלוטין, כאשר צוות הפרויקט נוקט מדיניות של התערבות מינימלית, מתוך הבנה שהתהליך חשוב לא פחות מהתוצאות. ואכן, המורים מדווחים על תהליך מועיל ומלמד. "זה נתן לי הזדמנות להסתכל אחרת על הספר ועל התלמידים... נתן לי ראייה אחרת: שיש אפשרות לשנות ויש מקום גם לטעות", אומרת אחת המורות. "השינויים שביצעתי גררו תגובות ודיונים שגרמו לי לשנות את כיוון המחשבה, ולהסתכל על דברים בדרך אחרת"; "ההשתתפות בפרויקט גרמה לי להתעמק יותר מתמיד בחומרי הלמידה ולבחון אותם, לשלוט בהם ולהכיר אותם על בוריים", אומרים מורים אחרים.
אך לא רק המורים הרוויחו מהפרויקט. התברר כי התקשורת הדו-כיוונית מועילה לשני הצדדים, וכותבי ספר הלימוד הפיקו תועלת רבה מהידע ומהניסיון שמביאים המורים, ומהמשובים על תוכנית הלימודים. המהדורה החדשה של הספר "מתמטיקה משולבת" תכלול תיקונים שתרמו המורים. בנוסף, לאתר הספר נוספו פעילויות העשרה חדשות, משולחנם של המורים השותפים לפרויקט ויקיספר.
מרבית המורים בחרו גם להמשיך להשתתף בפרויקט, שמתקיים זו השנה השנייה, במסגרת מורחבת, וכולל מעגל נוסף של מורים שאינם מלמדים את הספר, אך רוצים להיות גם הם שותפים לתהליך, להביע דעה ולהשפיע.