עולמות מקבילים - עכשיו, כאן, ובכל מקום

28.05.2012
עולמות מקבילים

זה מתחמם - אלישע מוזס וחברי קבוצתו
זה קורה בכל קומקום חשמלי. התפרצות מבנים הנוצרים בשפת הנוזל, הנגרמת כתוצאה מהפרשי טמפרטורות בשכבות שונות של נוזל (במקרה זה: מים)

תאי העצב במוח, השולטים בחושינו ובתחושותינו, אינם מודעים לעולמו של האור המשחק משחק קוונטי מורכב עם החומר. החוקים השולטים במערבולות האטמוספריות אינם מתחשבים בעולמם של הגנים, המקיימים ביניהם רשת מורכבת, בעלת חוקים משלה. תאי הצמחים המשתמשים באנרגיית השמש ומייצרים את החמצן שאנחנו נושמים, חיים בעולם אחר לחלוטין מעולמם של חלקיקים המגיעים מקצוות היקום, חודרים דרך גופנו, חולפים בכדור-הארץ לעומקו – ונעלמים במעמקי החלל כלעומת שבאו. התפתחות העוברית מתנהלת בעולם משלה, כאילו כוכבים אינם מתפוצצים במרחק מיליוני שנות אור. כל העולמות האלה דרים בכפיפה אחת בעולם שבו אנחנו הולכים לעבודה, לקניות, ולשתות משהו עם חברים בבר.

כדי לראות את העולמות המקבילים יש להביט לעומק הנכון, בגודל הנכון, במהירות הנכונה, בטווח הגלים הנכון, ובטמפרטורה הנכונה. זה בדיוק מה שעושים מדענים, תיאורטיקנים ונסיינים כאחד. הם ממקמים את הקיום האנושי בהקשר רחב יותר, מובן יותר מצד אחד, ומעלה תהיות חדשות מצד שני. דימויים שנוצרו במחקרים של מדעני מכון ויצמן הוצגו באחרונה בגלריה דניאל בתל-אביב. הדימויים, שאינם עבודות אמנות, וגם אינם מוצגים דידקטיים, חשפו תופעות מעולמות לא ידועים, וניסו, באמצעות יופיים, לגרום למבקרים בתערוכה להתיידד עם המציאויות המקבילות.

דקדוק בסיסי - אלעד שניידמן וחברי קבוצתו
בתהליך העיבוד הראשוני של מידע חזותי משתתפות רשתות גדולות של תאי רשתית, וכן של תאי עצב במוח. תמונה זו מייצגת את אופי התקשורת בקבוצה גדולה של תאי עצב. המדענים הרכיבו “ספר דקדוק בסיסי“ המציג מיליוני תבניות פעילות חשמלית, אשר נוצרות מכ-500 צירופים נפוצים שמבוססים על קשרים בין זוגות, שלישיות ורביעיות של תאי עצב.