אחרי מות: פרופ' מיכאל בנדיקוב

06.08.2013

פרופ' מיכאל בנדיקוב

פרופ' מיכאל‭ ‬בנדיקוב‭ ‬מהמחלקה‭ ‬לכימיה‭ ‬אורגנית‭ ‬הלך‭ ‬באחרונה‭ ‬לעולמו‭ ‬לאחר‭ ‬מאבק‭ ‬ממושך‭ ‬במחלת‭ ‬הסרטן‭.‬

פרופ' רוני‭ ‬נוימן‭ ‬אומר‭ ‬לזכרו: "מיכאל‭ ‬נולד‭ ‬באוקראינה, וכבר‭ ‬כנער‭ ‬אהב‭ ‬מאוד‭ ‬מדע, ובמיוחד‭ ‬כימיה. ‬בבית‭-‬הספר‭ ‬התיכון‭ ‬זכה‭ ‬במדליית‭ ‬זהב‭ ‬באולימפיאדת‭ ‬הכימיה‭ ‬באוקראינה. באולימפיאדת‭ ‬ברית‭-‬המועצות‭ ‬זכה‭ ‬במדליית‭ ‬ארד.

"‬הוא‭ ‬עלה‭ ‬ארצה‭ ‬ב-‬1991‬, והחל‭ ‬מיד‭ ‬את‭ ‬לימודי‭ ‬הכימיה‭ ‬בטכניון, שם‭ ‬התבלט‭ ‬והצטיין. עבודת‭ ‬הדוקטורט‭ ‬שלו, שביצע‭ ‬בהנחיית‭ ‬פרופ' יצחק‭ ‬אפלויג, עסקה‭ ‬בהכנה, לראשונה, של‭ ‬תרכובות‭ ‬צורן (‬ובהן‭ ‬תרכובות‭ ‬לא‭ ‬יציבות‭ ‬שבהן‭ ‬קשרים‭ ‬כפולים‭ ‬לפחמן), ‬ובחקר‭ ‬תכונותיהן. לאחר‭ ‬סיום‭ ‬לימודיו‭ ‬בטכניון‭ ‬נסע‭ ‬מיכאל‭ ‬לארה‭"‬ב, לאוניברסיטת‭ ‬קליפורניה‭ ‬בלוס‭-‬אנג‭'‬לס, שם‭ ‬ביצע‭ ‬מחקר‭ ‬בתר‭-‬דוקטוריאלי‭ ‬במעבדתו‭ ‬של‭ ‬פרופ' מנפרד‭ ‬וודל. בעבודה‭ ‬זו‭ ‬התמקד‭ ‬בפולימרים‭ ‬מצומדים‭ ‬המשמשים‭ ‬כחומרים‭ ‬באלקטרוניקה‭ ‬אורגנית.

"‬בשנת‭ ‬2004‭ ‬הוא‭ ‬הגיע‭ ‬למכון‭ ‬ויצמן‭ ‬למדע, והקים‭ ‬מעבדה‭ ‬מובילה‭ ‬בתחום‭ ‬האלקטרוניקה‭ ‬האורגנית. מחקרים‭ ‬אלה‭ ‬מבוססים‭ ‬על‭ ‬תכנון‭ ‬מולקולות‭ ‬חדשות‭ ‬שיהוו‭ ‬בסיס‭ ‬לחומרים‭ ‬בעלי‭ ‬תכונות‭ ‬אופטיות‭ ‬ואלקטרוניות‭ ‬משולבות.

"‬קבוצתו‭ ‬של‭ ‬מיכאל‭ ‬הכינה‭ ‬לראשונה‭ ‬שתי‭ ‬קבוצות‭ ‬של‭ ‬פולימרים‭ ‬חדשים, הנקראים‭ ‬פוליסלנופאנים‭ ‬ופוליפוראנים. חומרים‭ ‬אלה‭ ‬עשויים‭ ‬לשמש‭ ‬כדיודות‭ ‬פולטות‭ ‬אור, כחומרים‭ ‬פוטו‭-‬מוליכים, וכחומרים‭ ‬לבניית‭ ‬תאים‭ ‬הממירים‭ ‬את‭ ‬אנרגיית‭ ‬השמש‭ ‬לחשמל. בכל‭ ‬מחקריו‭ ‬ידע‭ ‬מיכאל‭ ‬לשלב‭ ‬עבודה‭ ‬סינתטית‭ ‬וחקר‭ ‬פיסיקלי‭ ‬של‭ ‬תכונות, כאשר‭ ‬התוצאות‭ ‬מגובות‭ ‬בחישובים‭ ‬תיאורטיים. שילוב‭ ‬ייחודי‭ ‬זה‭ ‬איפשר‭ ‬לו‭ ‬להגיע‭ ‬להישגים‭ ‬רבים‭ ‬וייחודיים. מחקריו‭ ‬אלו‭ ‬זיכו‭ ‬את‭ ‬מיכאל‭ ‬בהוקרה‭ ‬ובפרסים‭ ‬לאומיים‭ ‬ובין‭-‬לאומיים.

"‬מפעל‭ ‬חייו‭ ‬של‭ ‬מיכאל‭ ‬נגדע‭ ‬באיבו, ומכון‭ ‬ויצמן‭ ‬למדע‭ ‬איבד‭ ‬את‭ ‬אחד‭ ‬מחוקריו‭ ‬המבטיחים‭ ‬ביותר. אישיותו‭ ‬המיוחדת‭ ‬ומאור עיניו יחסרו‭ ‬לנו‭ ‬תמיד".

יהי‭ ‬זכרו‭ ‬ברוך‭.‬