ספרים: קשרי משפחה

Selected Lectures on Genealogy: An Introduction to Scientific Tools
עורך: דניאל וגנר
הודפס במכון ויצמן למדע
204 עמודים

כל מי שניסה אי פעם לבנות את עץ משפחתו בעזרת האינטרנט, יודע כמה קל לפספס ענפים שלמים מהעץ או "להרחיב" את המשפחה בטעות – הרי מאגרי המידע ברשת ידועים לשמצה באי דיוקם. אך באמצעות אלגוריתם שפיתח חוקר ירושלמי, ניתן לזהות טעויות בחיפוש אחרי שמות יהודיים במאגרים דיגיטליים ולתקן אותן. תיאור מפורט של האלגוריתם מתפרסם בקובץ מאמרים שערך פרופ' דניאל וגנר מהמחלקה לחומרים ופני השטח. "הגנאלוגיה עוברת תמורה מהירה בימים אלה", כותב פרופ' וגנר בהקדמת הספר. הכוונה היא לשילובם של מדעים מדויקים ומדעי הטבע, כגון מתמטיקה, ביולוגיה ומדעי המחשב, בחקר משפחות. הספר מיועד לשמש כמבוא לכלים ולשיטות מדעיות העומדים כיום לרשותם של חוקרים בתחום הגנאלוגיה.

שני המאמרים הפותחים את הקובץ מתמקדים בלוח השנה העברי: בהיבטים שונים של חישוב התאריך העברי, בקשיים בהם נתקלים חוקרי הגנאלוגיה בעבודתם עם לוחות שנה שונים, ובמיתוסים וטעויות נפוצים סביב נושאים אלה. הידעתם, למשל, שההקבלה בין הלוח השנה העברי לבין הלוח השנה הגרגוריאני אינה חוזרת על עצמה מדי 19 שנה, כפי שמקובל לחשוב, אלא מדי 689,472 שנים? מאמר על גנאלוגיה גיאו-מרחבית מסביר כיצד ניתן לשלב בחקר משפחות טכנולוגיות חדשניות כגון הדמיה באמצעות לוויינים. מאמרים נוספים עוסקים, בין היתר, בקשר בין המחקר הגנטי לבין גנאלוגיה, בתוכנות העוזרות בהצלבת מידע, ובכלים מתמטיים המסבירים את התפשטותם או את היעלמותם של שמות משפחה לאורך הדורות.

הספר פורסם בתמיכת מרכז ברגינסקי לשילוב בין המדעים לבין מדעי הרוח והחברה.