שאלות אישיות עם סיון רפאלי-אברהמסון

במעבדתו של פרופ' ליאור קרוניק,
המחלקה לחומרים ופני שטח
בת 32, נשואה ואם לשניים

מה את חוקרת?

התחום בו עוסקת הקבוצה הוא חישובים קוונטיים של מערכות כימיות. באופן ממוקד יותר, אני עוסקת בפיתוח וביישום של שיטות יעילות לחישוב המבנה האלקטרוני של חומרים אורגניים, תוך שימת דגש בחומרים המשמשים לבניית התקנים סולאריים אורגניים. אלה צפויים להיות זולים יחסית, קלים לשימוש וגמישים, ובכך להגדיל ולהרחיב את פוטנציאל השימוש באנרגיית השמש. החישובים שלנו מסייעים, למשל, לחזות אילו חומרים אורגניים יתאימו יותר לפיתוח התקנים סולאריים כאלה ואילו יתאימו פחות.

איך החלטת להיות מדענית?

מאז שאני זוכרת, מדעים מדויקים היו התחום שהכי עניין אותי. ביקור כאן, במכון ויצמן למדע, הוביל אותי לספר "פיסיקה לכל", מאת פול ג'. היואיט, ובעקבותיו התחלתי להעמיק ולהתעניין בתורת הקוונטים. העניין המשיך לתואר הראשון באוניברסיטה העברית – תואר משולב בפיסיקה וכימיה. אז וגם היום עניינה אותי נקודת המפגש בין התיאור התיאורטי הייחודי של חלקיקים בעזרת תורת הקוונטים לבין היישומים בהם ניתן להשתמש בה בפועל. כך הגעתי למעבדה של פרופ' קרוניק, שמשלב בדרך יפה את התיאוריה, שמגיעה מעולם הפיסיקה, עם יישומים מעניינים מעולם הכימיה.

מי היא דמות המופת שלך?

אבא שלי, שבמקצועו כחקלאי יישם את כשרונו הגדול כממציא וכמדען, ונהנה מכל רגע. ממנו למדתי שבבחירת העיסוק צריך ללכת אחרי הלב. היתר מסתדר מעצמו.

כיצד את מתייחסת להתמודדות שלך כאשה, או כאמא, עם העולם האקדמי?

בשלב זה אני יכולה להעיד בעיקר על השילוב בין אימהוּת לדוקטורט. זהו שילוב מעניין של שני עולמות שונים מאוד, שכל אחד בפני עצמו דורש את מלוא תשומת הלב. השילוב הזה דורש איזון עדין וניהול זמן מדויק, ומחייב רוח גבית חזקה הן מהבית והן מהמנחה. לשמחתי ולמזלי, אני זוכה לרוח כזו משני הכיוונים: בעלי הוא שותף מלא ופעיל בניהול הבית והמשפחה, ומחזיק במקביל בקריירה מספקת משל עצמו; המנחה שלי לדוקטורט מתייחס אלי כאל חוקרת בוגרת, סומך על מסירותי למחקר, ומפקיד בידי באופן מוחלט את ניהול הזמן שלי. בכך הוא מסייע לי לא להתפשר, לא על האימהות ולא על המדע.

איפה את שואפת להיות בעוד עשר שנים?

השאיפה היא לחיות חיי שיגרה של מחקר, ולהשתלב באקדמיה המדעית בישראל, אבל עוד חזון למועד. בינתיים יש עוד תחומי מחקר רבים בהם הייתי רוצה להעמיק.

עוד משהו על סיון: היא משרתת במילואים כרב-סרן בחטיבת המבצעים.