האם באמת אף אחד לא רואה פרח באמת?

26.02.2014

מימין: מתי גרינברג ופרופ' אבי לוי

"פרשת המים", תערוכת ההדפסים של מתי גרינברג, בשיתוף עם ד"ר מיכאל אבישי ועמוס עוז, נפתחה באחרונה במבואת בניין אולמן למדעי החיים. נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן, בירך על המפגש בין המדע לאמנות, ופרופ' אבי לוי, ראש המחלקה למדעי הצמח, דיבר על ההשראה שאנשי המחלקה שואבים מן המפגש הזה: "אנחנו, כמדענים, מבלים את רוב זמננו במעבדה מול צלוחיות פטרי, מבחנות, מיקרוסקופים ומסכי מחשב. אנחנו חוקרים את המנגנונים שמפעילים את הצמחים. עבורנו, ביטוי של צבע בפרח יכול להיות נושא של מחקר שלם, וכך גם השפעת הסביבה על האבולוציה שלו. אך מתי, בהדפסיו, מראה לנו את האורגניזם השלם, את הדבר עצמו, את הצמח הפורח. ההתבוננות הממושכת שלו והביטוי שלה בעבודות מפגישים אותנו עם מושא המחקר שלנו. מצד אחד, הוא כמו המשורר הצרפתי שארל בודלייר, שלא פחד להסתכל גם על 'פרחי הרוע', ומצד שני הוא כמו הציירת ג'ורג'יה אוקיף, שאמרה: 'אף אחד לא רואה פרח באמת: הוא כל כך קטן. לנו אין הזמן, כי לראות לוקח זמן, כמו שחברוּת אמיתית לוקחת זמן'".

השיחה בין האמן מתי גרינברג לבין פרופ' לוי ריתקה את הקהל, שבו נכחו סטודנטים, מדענים, עובדי מחקר ומינהלה, וכן אוצרים, אמנים, פרסומאים, מנהלים בכירים ואנשי עסקים. מתי סיפר בין היתר על המפגש הראשון שלו עם נופי הארץ, לאחר שירד מהספינה שהביאה אותו ואת משפחתו ארצה מיוגוסלביה בשנת 1948. "בדרך מנמל חיפה למרכז הארץ ראיתי מצד אחד פרדסים ומהצד השני קוצים ודרדרים". בסדרה שמוצגת כאן, עשרות שנים לאחר המסע הזה, הוא מביא לידי ביטוי את עוצמת הניגוד בין צמחים תוקפניים לבין אלה שלא תמיד מצליחים להתגונן מפניהם.