מדוע קיים טוב לב

26.02.2014
 
מחיר האלטרואיזם: ג'ורג' פרייס והחיפוש אחר מקורות טוב הלב
מחיר האלטרואיזם
 
אורן הרמן
מאנגלית: מיכל בן-יעקב
הוצאת ידיעות אחרונות
485 עמודים
 
כאשר הגאון האמריקאי הבודד ג'ורג' פרייס שם קץ לחייו בלונדון בשנת 1975, הגיעו להלווייתו שני הביולוגים האבולוציוניים הגדולים בעולם ושישה חסרי בית. פרייס בא לאנגליה כדי לפצח את חידת האלטרואיזם, וקיבל מינוי באוניברסיטת לונדון כשעתיים אחרי שנכנס היישר מן הרחוב לחדרו של אחד הפרופסורים לגנטיקה. אך מסעו גרם לו לוותר על כל רכושו, והוביל אותו לבסוף לחיי שוטטות, לתהומות הייסורים, ואל מותו הטראגי.
 
בספרו המרתק, שנבחר לספר השנה על ידי קוראי העיתון "לוס אנג'לס טיימס", מגולל פרופ' אורן הרמן, ראש התוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן, את סיפור חייו הדרמטי של פרייס, ובמקביל פורס תמונה רחבה יותר – החיפוש לאורך הדורות אחרי המקורות הביולוגיים של טוב הלב. תכונה זו עומדת לכאורה בסתירה ליסודות תורת האבולוציה של דרווין, שגרסה כי שורדים אלה המתאימים יותר ולא אלה הנחמדים יותר. אז מדוע בכל זאת קיים טוב הלב? הרמן מציג בפני הקורא דמויות צבעוניות שניסו לפתור את התעלומה: הנסיך האנרכיסטי הרוסי פטר קרופוטקין, "תלמידו של השטן", תומאס הנרי הקסלי, "הדרוויניסט המכובד ביותר מאז דרווין", ביל המילטון, ועוד רבים אחרים.
 
במרכז החיפוש ניצבת סוגיה מטרידה, כפי שמגדיר אותה הרמן: "אם אלטרואיזם התפתח בטבע במהלך הזמן, ברור שהוא שירת מטרה תועלתנית כלשהי, ואם הוא משרת מטרה נסתרת, היא לעולם איננה מה שהיא נראית. טוהר האי-אנוכיות מוכתם באינטרס אישי: מה שנראה כהקרבה עשוי לאמיתו של דבר להיות הדרך לרווח אישי. וכך, כשמדובר בנו, עולה שאלה מפחידה: מתחת למעטה האבולוציה הדק, ולמרות העידון התרבותי, האם קיים אלטרואיזם אמיתי, שאין בו שמץ של אנוכיות?"
 
הניסיונות לענות לשאלה זו, אשר מהווים מעין כרוניקה קיבוצית של האנושות, מצליחים לחדור עמוק במיוחד אל מיסתורי נפש האדם.
 

שתף