טקס מצטייני פר"ח

01.06.2015

12 חונכות וחונכים בפרויקט פר"ח קיבלו באחרונה את מלגת ההצטיינות על-שם אברהם אגמון ז"ל, בטקס שהתקיים באולם הברווז שבמכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. החונכים המצטיינים נבחרו מתוך עשרות אלפי חונכים שפעלו השנה – בשל מסירותם לחניכיהם, והשפעתם הגדולה על קידום הילד או הילדה שחנכו, בתחום הרגשי, החברתי והלימודי.

מבין סיפורי החונכות של מצטייני תשע"ד בולט סיפורו של ולנטין גלמן, סטודנט להנדסה במכללה האקדמית אורט בראודה. ולנטין עצמו היה ילד פר"ח, ובשעתו ליווה אותו חונך בשל קשיי התאקלמות לאחר שעלה לישראל. חוויית החונכות הייתה כה משמעותית עבורו, עד שבעקבותיה הבטיח לעצמו שכשיגדל יהיה חונך בעצמו. ולנטין חנך את אלכס (שם בדוי), שעלה לארץ זמן קצר לפני תחילת החונכות. אלכס כמעט ולא ידע עברית, דבר שעיכב אותו מאוד בלימודים, ומנע ממנו ליצור קשרים חברתיים. ולנטין לימד את אלכס עברית, ודאג לחשוף אותו לחיים בישראל. לאחר שנת חונכות, ובזכות ליוויו של ולנטין, הצליח אלכס להתקבל לתוכנית לימודים יוקרתית לתואר ראשון, המיועדת לתלמידי כיתה י'.

סיפור נוסף הוא סיפורם של דורון (שם בדוי) והחונך שלו, זך סיידא, סטודנט למשפטים במרכז האקדמי כרמל. שלושה חודשים לא נמצא לדורון חונך מהתוכנית. המשפחה, שהתערבה בכל אחד ממעגלי חייו, גרמה לרתיעתם של חונכים פוטנציאליים. זך הציב לבני המשפחה גבולות ברורים וחדים, ובמקביל הצליח לרכוש את אמונם. השניים עבדו יחד על שיפור בטחונו העצמי של דורון: זך הירבה לשבח אותו על חוכמתו, על כישוריו הספורטיביים, ועל היותו חבר טוב. כך, לאט לאט, נבנה בטחונו העצמי של דורון, ויחד איתו – יכולותיו החברתיות. "עכשיו אני מרגיש הרבה יותר בטוח כשאני מדבר עם חברים חדשים, ואני מבין שחבל להפסיד הזדמנות להכיר חבר חדש", מסכם דורון.

אביגיל פולק, סטודנטית לחינוך מיוחד מבית יעקב "עלי באר"-קוק, קיבלה לחיקה את החניכה ציפי (שם בדוי) בת השמונה, יתומה מאם. אביגיל לא ניסתה למלא את החלל שהשאירה האם, אלא הירבתה לציין ולשדר שהיא, החונכת, בת-מזל, על כך שהיא זו שזכתה בציפי. באמצעות תהליך למידה חווייתי ומעשיר הצליחה ציפי לשפר את הישגיה הלימודיים.

שלוש הדוגמאות הללו הן רק טיפה בים הסיפורים שנולדים בפרויקט החונכות. החונכים והחונכות המצטיינים זכו, כאמור, במלגת הצטיינות, אך ערכו האמיתי של הפרויקט נעוץ ביכולתם של החונכים להיות דמויות משמעותיות עבור ילדים הזקוקים למודל לחיקוי. בעזרת החונכים מגשימים הילדים את הפוטנציאל הטמון בהם, ואף ייתכן כי לא היו מצליחים למצוא מזור למצוקותיהם לולא המפגש עם החונך האישי.

פרויקט פר"ח, שנוסד במכון ויצמן למדע, פועל זו השנה ה-41. בתוכנית משתתפים כ-21,000 חונכים, אשר מקבלים סיוע במימון שכר הלימוד בתמורה לפעילותם בתוכנית. יותר מ-1,100 בתי-ספר ופרויקטים ב-203 יישובים ברחבי הארץ לקחו חלק בתוכנית, שסייעה ליותר מ-50,000 ילדים בשנת תשע"ד.

שתף