בדרך לתלמידים עוצרים בחדר המורים

יום העיון השני של המחלקה להוראת המדעים

יום עיון של המחלקה להוראת המדעים

האם מורים משכילים יותר הם ערובה לתלמידים טובים יותר? מהי החוליה שכדאי להתמקד בה כאשר רוצים לשפר את רמת החינוך המדעי? – שאלות אלה ואחרות עלו באחרונה במסגרת יום העיון השני של המחלקה להוראת המדעים, אשר התקיים במסגרת סדרת ימי עיון קצרים שבמוֹקדם הקשר בין מחקר בתחום הוראת המדעים לבין שדה החינוך המדעי. ימי העיון פונים אל כל העושים במלאכת החינוך המדעי והמתמטי במכון ויצמן למדע, ובכלל זה מכון דוידסון ובתי הספר של חמד"ע–מרכז שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי.

יום העיון הראשון הוקדש להתפתחות המקצועית של מורי מדע ומתמטיקה. הפעם עמדה במרכז תוכנית רוטשילד-ויצמן למצוינות בהוראת המדעים–תוכנית לתואר שני (ללא תזה) שמציעה מדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע מאז 2008. מטרת התוכנית היא לתרום לקידום הוראת המדעים והמתמטיקה במערכת החינוך, באמצעות טיפוח המצוינות בקרב מורים למדעים ומתמטיקה ופיתוח מנהיגות מקצועית. התוכנית מיועדת למורים מצטיינים למדעים ולמתמטיקה שהם בעלי תואר ראשון ומעלה, באחד התחומים הבאים: ביולוגיה, כימיה, מתמטיקה ופיסיקה, והיא ממומנת בידי קרן קיסריה ע"ש אדמונד בנימין דה-רוטשילד.

בשנה הבאה, עשור לאחר תחילת התוכנית, צפויה קהילת בוגרי רוטשילד-ויצמן למנות כ-270 מורות ומורים - 40% מהם באזורי פריפריה, וכרבע - מבתי ספר שאינם דוברי עברית.

יום העיון נפתח תחילה בסיורים במרכז שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי בהדרכת מנהל המרכז, ד"ר רונן מיר. לאחר מכן התכנסו המשתתפים והאזינו לדברי פתיחה של סגן הנשיא לפיתוח משאבים, פרופ׳ ישראל בר יוסף. פרופ' רון בלונדר, אשר מארגנת את ימי העיון לצד ד"ר אלון פינטו, הציגה את תוכנית רוטשילד-ויצמן "על קצה המזלג", ולאחר מכן הינחתה סדנה בנושא "כיצד הופכים הוראה של מחקר עכשווי לרלבנטי עבור מורים". הסדנה התבססה על מקרה מבחן של קורס בננוטכנולוגיה למורים שבו לימדו פרופ' בלונדר ופרופ' רשף טנא. בעקבות קורס זה ניסתה פרופ' בלונדר להבין אם העובדה שהמורים השכילו והעשירו את עצמם מספיקה כדי להכריע לגבי הצלחת הקורס בהנחלת ידע לתלמידים בכיתות.

כחלק מהפעילות בסדנה איפשרה פרופ' בלונדר לנוכחים להתחבט יחדיו בשאלות כמו "מה הרעיונות המרכזיים שהיינו רוצים לכלול בקורס מבוא לחומרים וננוטכנולוגיה", ומה הרלבנטיות של ננוטכנולוגיה למקצועות לימוד שונים–מכימיה ועד מדעי המחשב. בהמשך הינחתה ד"ר רונית רוזנשיין סדנה בנושא ״ממדים חבויים של ידע אודות הוראה אצל מורי ביולוגיה ומתמטיקה״, ופרופ' רוחמה אבן הירצתה על הנושא "מה למורים ולמחקר בחינוך מתמטי?" את האירוע חתמה הרצאה של ד"ר חנה ברגר, ד"ר אסתר בגנו ופרופ׳ בת-שבע אלון על ״הקורס 'סוגיות בהוראת הפיסיקה': מהמחקר לפרקטיקה ובחזרה", ולאחריה התקיים דיון מסכם בהנחיית פרופ׳ אלון. יום העיון הבא - האחרון בסדרה - יתקיים בתחילת השנה האקדמית הקרובה ויוקדש למחקר העוסק בקהילות המורים.

>> לצפייה בהרצאות ובסדנאות: 

דברי פתיחה  – פרופ׳ ישראל בר יוסף

תוכנית רוטשילד-ויצמן "על קצה המזלג" – פרופ' רון בלונדר

סדנה/הרצאה בנושא ״סיפורו של קורס בננוטכנולוגיה – כיצד הופכים הוראה של מחקר עכשווי לרלוונטי עבור המורים?" בהנחיית פרופ׳ רון בלונדר

סדנה/הרצאה בנושא ״ממדים חבויים של ידע אודות הוראה אצל מורי ביולוגיה ומתמטיקה״ בהנחיית/הצגת ד״ר רונית רוזנשיין

הרצאה בנושא ״מה למורים ולמחקר בחינוך מתמטי?" מרצה: פרופ׳ רוחמה אבן

הרצאה בנושא ״הקורס 'סוגיות בהוראת הפיזיקה': מהמחקר לפרקטיקה ובחזרה״. מרצות: ד"ר חנה ברגר, ד"ר אסתר בגנו, פרופ׳ בת-שבע אלון

דיון מסכם בהנחיית פרופ׳ בת-שבע אלון

 

שתף