ריפוי גני - גטי אימג'

מבזק "ידע": הסכם לשיתוף פעולה מחקרי עם Lysogene, פרס הספין-אוף ל"ליפוספיר"

הינך נמצא כאן

הסכם לשיתוף פעולה מחקרי עם חברה צרפתית לריפוי גֵני

אחת התקוות לריפוי מחלות תורשתיות היא "ריפוי גֵני" (gene therapy) – החדרה באמצעות נגיפים של גן תקין המחליף בחולים גן פגום או מפצה על קיומו. החברה הצרפתית Lysogene מתמחה בתכנון ובייצור נגיפים לריפוי גני של מחלות תורשתיות נדירות של מערכת העצבים המרכזית. באחרונה הודיעה החברה למשקיעיה על הסכם עם "ידע", זרוע מסחור הקניין הרוחני של מכון ויצמן למדע. ההסכם נוגע לשיתוף פעולה מחקרי עם מעבדתו של פרופ' טוני פוטרמן במחלקה למדעים ביומולקולריים במכון. 

פרופ' פוטרמן מתמחה זה שנים בחקר מחלת גוֹשֶה – מחלה תורשתית נדירה הנפוצה בקרב יהודים-אשכנזים. המחלה נובעת ממוטציות בגן GBA1 המשבשות את פירוקן של מולקולות שומן בגוף, דבר המוביל להצטברותן ולפגיעה בתפקוד של תאים ורקמות ואף לפגיעות מוחיות (במחלת גושה מסוגים 2 ו-3). בשנים האחרונות חוקר פרופ' פוטרמן את הקשר בין מוטציות בגן הגורמות את מחלת גושה למחלת פרקינסון. 

בהסכם עם Lysogene נקבע כי החברה ומעבדתו של פרופ' פוטרמן ישתפו פעולה במטרה לפתח גישות לריפוי גני באמצעות נגיפים (AAV) של מחלת גושה, פרקינסון ואולי אף מחלות נוספות שבהן עשויות להיות מעורבות מוטציות בגן GBA1.

פרס הספין-אוף ל"ליפוספיר"

מה הופך חברה מסחרית לסיפור הצלחה? תגלית מדעית פורצת דרך, יישום חדשני, מודל עסקי מבטיח או אולי שילוב של השלושה? כתב-העת המדעי Nature וקבוצת התרופות והכימיקלים Merck סימנו באחרונה את חברות הסטארט-אפ המבטיחות ביותר שיצאו בשלוש השנים האחרונות מבין כותליהם של מוסדות מחקר אקדמיים במסגרת תחרות חדשה – "פרס הספין-אוף".

מבין 150 חברות שהגישו מועמדותן לתחרות בחרו השופטים 44 חברות בארבע קטגוריות – תרופות, חקלאות, כימיקלים וטכנולוגיות דיגיטליות. החברות נבחרו הן על-פי איכות המדע והן על-פי תוקפו של המודל העסקי שלהן. אחת החברות שזכו להיכלל השנה ברשימה היא "לָיְפּוֹסְפִיר" (Liposphere) – חברת סטארט-אפ ביו-רפואית מנס-ציונה, שיצאה ממכון ויצמן למדע ב-2019 ומבוססת על טכנולוגיה בתחום חומרי הסיכה הביולוגיים, אשר פותחה בשני העשורים האחרונים במעבדתו של פרופ' יעקב קליין במחלקה לחומרים ופני שטח במכון. "ליפוספיר" מפתחת, על בסיס מחקריו של פרופ' קליין, מוצרי סיכה  מבוססי-מים לשימושים במגוון מצבים רפואיים – מדלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס) ועד יובש בעיניים. 

פרס הספין-אוף

למקום הראשון בתחרות הספין-אוף הגיעה חברת Sibel Health, שיצאה מבית-הספר לרפואה על-שם פיינברג באוניברסיטת נורתווסטרן בשיקגו, ארה"ב, ומפתחת התקנים אלחוטיים לניטור קצב הלב ולחץ הדם בפגים.

שתף

ריפוי גני - גטי אימג'