גישה חדשנית לטיפול בסרטן

מאז שסיים את לימודי הדוקטורט שלו במכון ויצמן, מבצע פרופ' זליג אשחר מחקר על מנגנוני זיהוי חיסוניים, בהם מבחינים התאים של מערכת החיסון בין מרכיבי הגוף עצמו לבין גופים ומולקולות זרות. בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20, פיתח פרופ' אשחר גישה חדשנית לטיפול סרטן. גישתו מבוססת על תאי T, שהם תאי דם לבנים, אותם הוא מהנדס גנטית כדי לצייד אותם בקולטנים הכוללים את יחידת הזיהוי של הנוגדנים. יחידה זו עוזרת לתאים החיסוניים לזהות גידולים סרטניים ולהפעיל את מערכת החיסון כדי להלחם בהם.

יישום

באוגוסט 2011 התפרסם בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine , כי חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה הצליחו ליישם בהצלחה את שיטתו של פרופ' זליג אשחר. החוקרים טיפלו בשלושה חולים הסובלים מלויקמיה לימפוציטית כרונית באמצעות תאי T אשר הוצאו מגופם של החולים, הונדסו גנטית והוחזרו לחולים. בעקבות הצלחה ראשונית זו מתכוונים ד"ר ג'ון ועמיתיו ליישם את השיטה בסוגי סרטן נוספים, כולל לימפומת הודג'קין, לויקמיה לימפוציטית אקוטית וסוגי לויקמיה בילדים שאינם ניתנים לריפוי באמצעות טיפול סטנדרטי. בנוסף, יתכן שהם ישתמשו בתאי T מהונדסים גם לטיפול בגידולים מוצקים, כמו סרטן השחלות והלבלב.