תאי גזע

ד"ר יעקוב חנא

חברת "מיליפור" חתמה באחרונה על הסכם עם חברת "ידע", המקדמת פיתוח יישומים תעשייתיים ורפואיים על בסיס המצאותיהם של מדעני המכון. "מיליפור" קיבלה זכות לא בלעדית לפיתוח יישומים רפואיים על-בסיס שיטה שפיתח ד"ר יעקוב חנא מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית, לייצור ולשימור תאי גזע אנושיים מושרים (תאים בוגרים שהוחזרו למצב של תאי גזע המסוגלים להתמיין לרקמות שונות).

תאי גזע מושרים נוצרים בתהליך "תיכנות מחדש", שמתבצע באמצעות החדרת ארבעה גנים לתוך תאים בוגרים – כמו, לדוגמה, תאי עור. בעקבות זאת עוברים התאים מעין "מסע התפתחותי לאחור", כמעט – אך לא במדויק – עד להגעתם למצב של תא גזע עוברי. ד"ר יעקוב חנא פיתח שיטה שמאפשרת לעשות זאת ביעילות רבה, וכך לייצר סוג חדש של תאי גזע מושרים שהם נייטרליים לחלוטין.

ההסכם עם "מיליפור" מעניק לחברה רשיון לא בלעדי למכור ערכות שיאפשרו לחוקרים לחזור על הפרוטוקול שפיתח ד"ר חנא. "ידע" מקפידה על חתימת הסכמי רשיון לא בלעדיים, במטרה להנגיש את הטכנולוגיה הבסיסית הזאת לחוקרים ולחברות רבים ככל שאפשר, וכן כדי לעודד תחרות ופיתוח יישומים שונים על בסיס אותה המצאה. כך גוברת משמעותית האפשרות שכל טכנולוגיה תביא, בפועל, תועלת לציבור.