נגיפים בשירות הרפואה העתידית

חברת "ידע", המקדמת יישומים על-בסיס המצאותיהם של מדעני מכון ויצמן למדע, העניקה באחרונה לחברת MBcure רישיון לפיתוח גישות חדשות לוויסות אוכלוסיית החיידקים החיים בגוף האדם. חיידקים אלה ממלאים תפקיד מכריע בעיצוב תהליכים שונים בגופנו, לרבות כאלה המעורבים בבריאות ובחולי, ואף בהתהוות סיכונים להתפתחות מחלות מטבוליות שונות.

MBcure היא חברת תרופות הפועלת בחממה הביוטכנולוגית FutuRx שבבעלות קרן ההון-סיכון "אורבימד", "ג'ונסון אנד ג'ונסון חדשנות" – JJDC, וקרן ההשקעות של חברת התרופות היפנית "טקדה", "טקדה ונצ'רס בע"מ". במסגרת החממה נהנית MBcure ממענקים של משרד המדען הראשי של משרד הכלכלה.

החברה מתמקדת, בין היתר, בפיתוח טיפולים מבוססי פאג'ים – נגיפים ייחודיים התוקפים והורגים חיידקים, דבר שעשוי לאפשר ביצוע שינויים רצויים בהרכב אוכלוסיית החיידקים שבגופנו, ובלימת חיידקים מזיקים, כבסיס לטיפולים רפואיים. המחקר והפיתוח בתחומים אלה מתבססים על ממצאי מחקרים של פרופ' רותם שורק מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית, ושל ד"ר ערן אלינב מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע.

המחקר והפיתוח יחלו בשלב טרום- קליני, והמדענים והחברה מקווים לעבור בהקדם למחקר קליני, בבני-אדם. היעד הראשון הוא מחלת מעיים הנגרמת עקב זיהום חיידקי בדרכי העיכול. מטרה נוספת היא בלימת התרומה של חיידקי המעיים להתפתחות סרטן המעי הגס ומחלות מעי דלקתיות.

"התערבות בהרכב אוכלוסיית החיידקים בגופנו באמצעות פאג'ים", אומרת ד"ר עינת זיסמן, מנכ"ל FutuRx, "בטוחה ויעילה משמעותית בהשוואה לתרופות אנטיביוטיות קיימות. נוסף על כך, הפאג'ים יעילים גם כנגד חיידקים שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה. לחממת FutuRx חשוב לפעול בתחומי מחקר חדשניים שיעצבו את פני הרפואה בעתיד הרחוק והקרוב כאחד. אנו מקווים, ששיתוף פעולה עם מדענים מובילים ממכון ויצמן למדע ועם חברת 'ידע' יאפשר ל-MBcure להמחיש את היתכנותה של גישה טיפולית חדשנית זו"