בחזרה לעתיד

חברת הביוטכנולוגיה Stemcell Technologies קיבלה מחברת "ידע", זרוע היישומים של מכון ויצמן למדע, רישיון לא בלעדי לפיתוח שיטה חדשה לגידול תאי גזע, הקרויה RSeTTM, על בסיס ממצאי מחקריו של ד"ר יעקוב חנא מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון. השיטה החדשה מאפשרת להחזיר את תאי הגזע שהחלו להתמיין ("פלוריפוטנטיים") למצבם הראשוני (הנאיבי) לפני ההתמיינות, ולגדל אותם בתרבית לטווח ארוך.

התאים העובריים המופיעים לאחר מספר חלוקות ראשונות נחשבים לבעלי פוטנציאל רב מאוד, שכן הם יכולים להתרבות ולהפוך לכל רקמה בגוף. במהלך ההתפתחות העוברית הופכים התאים בחלקו הפנימי של העובר לפלוריפוטנטיים. זהו שלב ביניים קצר ודינמי בו נחשבים התאים לבעלי פוטנציאל מוגבל יותר, אך הם עדיין מסוגלים להתמיין לרקמות שונות של העובר. קבוצות מחקר רבות ברחבי בעולם ניסו למצוא דרך להחזיר לתאים פלוריפוטנטיים את היכולת המקורית להתמיינות, אך התהליך עדיין נחשב למאתגר ביותר.

שיטת ה- RSeTTM כוללת שימוש בתמיסה המחזירה את תאי הגזע הפלוריפוטנטיים של בני-אדם למצבם הראשוני, ומאפשרת להחזיקם זמן רב במצב זה. השיטה מאפשרת לחזור על תהליך זה פעמים רבות תוך שמירה קפדנית על איפיוני התאים המוגדרים מראש.