חברת התרופות "ביוליין אר. אקס" חתמה עם חברת "ידע" על הסכם רישוי לשתי תרופות פוטנציאליות

הינך נמצא כאן

 

"ביוליין אר. אקס", חברה מובילה לפיתוח תרופות, הודיעה היום על חתימת הסכמי רישוי לפיתוח ומסחור שתי תרופות פוטנציאליות חדשות: BL-3040, מולקולה קטנה לטיפול בגידולים המגיבים לאסטרוגן ולטיפול באוסטיאופורוזיס; ו-BL-3050, תצמיד חלבונים לטיפול בטרשת עורקים. עד כה חתמה "ביוליין אר. אקס" על ארבעה הסכמי רישוי בשנת 2007, וסך התרופות הפוטנציאליות הנמצאות בפיתוח בצנרת התרופות שלה עומד על ארבע-עשרה.

הסכם הרישוי הבלעדי עבור פיתוח BL-3050 נחתם עם חברת "ידע מחקר ופיתוח". הסכם הרישוי הבלעדי עבור פיתוח BL-3040 נחתם עם חברת "ידע מחקר ופיתוח", החברה למסחור טכנולוגיות של מכון ויצמן למדע, ועם הקרן למחקר רפואי ותשתיות של המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי.  "ביוליין אר. אקס" מתכננת לפתח את התרופות על ידי המענק הלאומי לביוטכנולוגיה שהתקבל ממשרד המדען הראשי, באמצעות "ביוליין אינוביישנס ירושלים ש.מ".

"אנו שמחים על האתגר להמשיך ולפתח תרופות פוטנציאליות אלו שעשויות להשפיע על מיליוני אנשים ולהעניק טיפול חדש ומשופר בגידולים המבוקרים על ידי אסטרוגן, בבריחת סידן ובטרשת עורקים", אמר ד"ר מוריס לסטר, מנכ"ל "ביוליין אר. אקס". "אנו ממשיכים ליישם את אסטרטגיית החברה  על ידי בניית צנרת תרופות מרשימה לטיפול בצרכים רפואיים חסרי מענה, תוך כדי פיתוח מואץ של התרופות הפוטנציאליות שקיימת בצנרת".

"אנו בטוחים ששיתוף הפעולה עם 'ביוליין אר. אקס' בהקשר לתרופות פוטנציאליות אלו, יהווה דוגמה למיסחור מוצלח של ידע אקדמי," אמר אמיר נייברג, מנכ"ל ידע. "בטווח הרחוק, אנו מקווים שטכנולוגיות אלו יתווספו לסיפורי הצלחה נוספים של 'ידע' בשיפור הטיפול בחולים ברחבי העולם".

BL-3040 מייצג סוג חדש של מולקולות המשפיעות באופן סלקטיבי על הקולטן לאסטרוגן. אוסטיאופורוזיס קשור ישירות לירידה ברמת האסטרוגן בגוף. בנוסף, אסטרוגן משפיע על סרטן השד, השחלות, הרחם ורירית הרחם. BL-3040 הוא תרכובת כימית חדשה המבוססת על חומרים דמויי אסטרוגנים המופקים מצמחים. BL-3040 צפוי לפעול כאסטרוגן ללא תופעות הלוואי של הטיפול ההורמונאלי הקיים כיום וכן להציע גישה חדשנית לטיפול בגידולים המבוקרים על ידי אסטרוגן ולטיפול באוסטיאופורוזיס. BL-3040 עיכב את הגדילה של מגוון תאים ממאירים הרגישים לאסטרוגן, ואף הקטין את גודל הגידול בעכברים שהושתלו בהם תאי סרטן השחלות. BL-3040 הומצא על ידי ד"ר פורטונה כהן, מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון ויצמן למדע, ועל ידי הפרופסורים נפתלי שטרן ודליה סומג'ן מהמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי.

BL-3050 המיועד לטיפול בטרשת עורקים, צפוי להקטין את גודלם של הרבדים הטרשתיים, האחראים לסתימת כלי דם. את פרויקט המחקר יזם פרופסור דן תאופיק ממכון ויצמן למדע, שהשתמש בשיטת הנדסה גנטית המכונה "אבולוציה מכוונת" כדי ליצור אנזים נוגד טרשת בעל רמת פעילות גבוהה מזו של האנזים הטבעי. בניסויים בתרביות תאים נמצא כי BL-3050 מונע יצירת מולקולות  LDL מחומצנות (הכולסטרול "הרע"), השוקעות בדפנות כלי הדם וגורמות לטרשת עורקים,  וכן מעודד יציאה של כולסטרול מן התאים.  תוצאות אלה מרמזות על יכולתו של BL-3050 להסיר מכלי הדם רבדים של כולסטרול הגורמים בסופו של דבר לטרשת עורקים.
 

"ביוליין אר. אקס"

 
חברת "ביוליין  אר. אקס", הנסחרת בבורסה בת"א ואשר הנפיקה מניות וכתבי אופציה בסך של כ-211 מיליון שקל בפברואר השנה, היא חברת פיתוח תרופות עם מוצרים בשלבי פיתוח קליניים ופרה-קליניים. החברה נוסדה בשנת 2003 על ידי גורמים מובילים בתחום מדעי החיים בישראל, ביניהם חברת טבע, קרנות הון הסיכון גיזה ופיטנגו וחברת הדסית. כיום יש בצנרת התרופות של החברה 13 תרופות, אשר 3 מתוכן נמצאות בשלבי פיתוח קליני או על סף כניסה לקליניקה. החברה מאתרת ורוכשת תרופות פוטנציאליות, על בסיס רישיונות ממוסדות מחקר, אוניברסיטאות וחברות ביוטכנולוגיה, ומפתחת אותן משלבי הפיתוח המוקדמים, דרך שלבי הניסויים הפרה-קליניים והקליניים ועד למסחורן. החברה זכתה במכרז להקמת חממה ייעודית לביוטכנולוגיה בתמיכה מועדפת של המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר.
מידע נוסף ניתן לקבל באתר החברה:www.biolinerx.com
 
 


 
 

שתף