חומר תרופתי לטיפול בסוכרת מסוג 1, שפותח על-ידי פרופ' ירון כהן במכון ויצמן למדע, עמד ביעדים בניסויים קליניים בשלב השלישי

"אנדרומדה ביוטק" הודיעה כי חומר תרופתי לטיפול בסוכרת מסוג 1, שפותח על-ידי פרופ' ירון כהן במכון ויצמן למדע, עמד ביעדים עיקריים ומשניים בניסויים קליניים בשלב השלישי.

הניסוי היה אקראי, מבוקר, כפול סמיות ורב מרכזי. הניסוי כלל 457 חולים בגילאי 16-45, שאובחנו בסמוך לתחילת הטיפול כחולי סוכרת מסוג 1. הניסוי נערך בכ-40 מרכזים רפואיים באירופה, בישראל ובדרום אפריקה. החולים בניסוי שובצו אקראית לשתי קבוצות: קבוצת הטיפול לה ניתנה התרופה (DiaPep277®) באמצעות זריקה תת עורית אחת לשלושה חודשים, במשך שנתיים, וקבוצת ביקורת שטופלה בפלסבו באופן זהה. בנוסף, כל החולים טופלו באינסולין בהתאם לרמות הגלוקוז בדם.

®DiaPep277 הומצא על-ידי פרופ' ירון כהן וחברי קבוצת המחקר שלו במכון ויצמן למדע. זהו פפטיד (חלבון קצר) ייחודי המורכב מ-24 חומצות אמינו, המהווה מקטע חלקי של החלבון האנושי הקרוי Hsp60, האחראי להתמודדות הגוף עם עומס חום קיצוני. הפפטיד פועל באמצעות ויסות המערכת החיסונית, וכך מונע את הרס תאי הלבלב המפרישים אינסולין, ומשמר את פעילותם הטבעית. לטיפול בחולים בסכרת מסוג 1 באמצעות ®DiaPep277  עשויים להיות מספר יתרונות רפואיים, ובהם האטת קצב התקדמות המחלה, שיפור בבקרת חילוף החומרים, הפחתה של מנת האינסולין אותה נדרש החולה להזריק מדי יום, והפחתה של סיבוכי מחלת הסכרת.

בניסוי נבדק כושר הפרשת אינסולין על ידי הלבלב. מניתוח הנתונים הראשוני עולה כי חולים שטופלו בתרופה למשך שנה לפחות, שמרו על יכולת טובה יותר של הלבלב להפריש אינסולין באופן משמעותי ומובהק בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מבחינת פרופיל הבטיחות, לא נמצאו הבדלים משמעותיים במספר תופעות הלוואי בין קבוצת הטיפול לבין קבוצת הביקורת. נתוני יעילות ובטיחות נוספים נאספים ונבחנים, והם יוצגו בדו"ח הסופי של הניסוי שיושלם בעוד מספר חודשים.

"אנדורמדה ביוטק" ממשיכה בניסוי נוסף, במטרה לאמת את התוצאות. גיוס חולים לניסוי זה צפוי להסתיים ברבעון השני של שנת 2012.

צוות הפיתוח של "אנדרומדה ביוטק" מבהיר, כי שלב פיתוח התרופה טרם הסתיים, וכי אין וודאות כי התרופה תגיע לשיווק על בסיס מסחרי.

מידע נוסף אפשר לקבל במשרד דובר מכון ויצמן למדע 08-934-3856